Åbning af notatfelter

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Åbning af notatfelter

Indlægaf Henning Larsen » man 30-01-2017 13:21

Hej forum
Jeg har problem med at åbne notatfeltet i ægteskabsfeltet
Jeg bruger at registrere alle hændelser i notatfelterne - både for enkelt personer og for ægteskaber
Nå jeg åbne Legacy og vil se hvad jeg har noteret kan jeg fint åbne notatfelterne for enkeltpersoner - også gentagne gange og for flere personer efter hinanden
Men hvis jeg åbner notatfeltet for et ægteskab går Legacy i baglås (der kommer ingen notater frem på skærmen). Jeg kan kun komme ud af situationen ved at bruge ctrl-alt-delete.
Hvis jeg så efterfølgende går ind i dokumenter og sletter hele mappe Usr under _Appdata før jeg åbner Legacy kan jeg fint håndtere notatfelterne - både under enkeltpersoner og under ægteskaber.
Men næste gang jeg åbner Legacy (efter at have lavet en backupp ved den foregående nedlukning) er der kommet "snavs" ind i "Usr" og Legacy låser igen når jeg forsøger at åbne et notatfelt under ægteskaber. Har jeg en forkert opsætning et sted???
Jeg "kommer fra" FTM, hvor jeg brugte notat felterne, så jeg er ikke meget for at skulle til at konvertere til "begivenheder"-notater - jeg har ca 2000 personer
Henning

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Anne Marie H » man 30-01-2017 14:03

Det har jeg ingen problemer med - men jeg kan ikke lide, at du sletter alle .usr-filerne. Nogen af dem kan man slette, men ikke alle. Det er sikkert det, der skaber problemer, eller...

hvor ligger program og data på din PC? Bruger du standardplaceringerne? Dvs. selve programmet ligger i C:\Program Files (x86) og din slægtsfil ligger i C:\Brugere\[....]\Documents\Legacy Family Tree\Data
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Henning Larsen » tirs 31-01-2017 14:35

Hej Anne Marie
Ja jeg bruger standard placering af både program og data sådan som du har beskrevet - backupp har jeg placeret i en egen mappe i Dokumenter/Legacy family tree/backupp
Og jeg sletter hele Usr mappen fordi det blev jeg rådet til at gøre fra Legacys helpdesc første gang jeg stødte på problemet med låst system. Den bliver genetableret når man åbner Legacy igen, man skal lige fortælle at man er dansk og fortælle hvilken datafil systemet skal åbne. Det hjælper også første gang jeg har slettet Usr og så længe jeg har Legacy åben og arbejder i det, men hvis jeg lukker ned og genåbner systemet kan jeg ikke åbne notatfilerne i ægteskabsfilerne - men mærkeligt nok går det fint med at åbne notatfilerne i personfilerne
Er der nogen som kan forklare hvorfor den forskel er der :?:
mvh
Henning

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Anne Marie H » tirs 31-01-2017 15:19

Allerførst og MEGET vigtigt! Du må IKKE gemme din backup i den mappe, du nævner - hvis din PC går ned, så mister du alt i både den ene og den anden fil. Du skal gemme dine backup/sikkerhedskopier på et eksternt medie, f.eks. en usb-stick eller i OneDrive.

Hvad problemet er med din åbning af notater, kan jeg ikke sige, og jeg tror ikke, at Legacy Helpdesk har bedt dig slette hele mappen med usr-filer, men det er gjort, og jeg vil ikke anbefale dig at gøre det igen.

Har du kørt en filvedligeholdelse > Kontroller/reparer? Hvis ikke, så gør det. Hjælper det ikke, så er jeg nødt til at se din fil. Du kan sende den i en privat mail til mig. Min mailadresse står under min profiloplysninger. Det skal være den 'ægte' .fdb-fil.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Henning Larsen » ons 01-02-2017 15:27

Hej Anne Marie
Lige dette svar fra Legacy Support for at vise at jeg ikke løber med halv vind - Legacy beder mig slette HELE mappen Usr!

Fra: Legacy Family Tree Support [mailto:support@legacyfamilytree.com]
Sendt: 21. november 2016 16:43
Til: ruth.henning@turbopost.dk
Emne: [232-1FC5834F-01ED] Legacy locks up

Hello,

There could be a problem with your setting files. Close Legacy 8 and browse
to Documents>Legacy Family Tree>_AppData>USR and delete the entire USR
folder.

Now open Legacy 8 and try to reproduce the problem. Does it still occur?

Sincerely,
Jairmie
Technical Support
Legacy Family Tree


Men for at vende tilbage til problemet, så mener jeg at jeg har fundet en mulig årsag - jeg skal lige have et par dage til at lave eksperimenter, så vender jeg tilbage
Og med hensyn til backup - den mappe jeg bruger til backup i Dokumenter/Legacy Fam---/Backup - er kun midlertidig for hurtigt at gemme de små ændringer jeg har lavet på den seneste opdatering. Den endelige backup laver jeg periodisk til en ekstern HD, når jeg synes der er sket mange opdateringer ikke bare i Legacy men også på andre dokumentmapper. Så bliver HELE dokumentmappen og HELE billedmappen kopieret ud på en eksterne HD.
Henning

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Anne Marie H » ons 01-02-2017 16:45

Det tror jeg heller ikke du gør, men det er ikke normalt det, vi beder folk gøre, fordi det ødelægger samtlige dine indstillinger for hele Legacy, og det bør ikke være nødvendigt.

Og så må jeg igen sige, at det er en dårlig ide med din backup på din lokale harddisk. Jeg ville ikke turde det, og at dirigere Legacy sikkerhedskopien til en ekstern disk tager overhovedet ikke længere tid, end der hvor du gemmer den nu. Tænk, hvis du mister en måneds arbejde med registrering af personer og kilder - jeg ville ikke turde, men det er selvfølgelig dit valg :shock:

Har du kørt en Filvedligeholdelse, som jeg bad dig om? Du finder funktionen under fanen Filer > Filvedligeholdelse > Kontroller/reparer.

Hvis ikke det retter fejlen, så synes jeg, at du skal køre en opdatering af dit program herfra http://legacydansk.com/?page=downloadLegacy eller direkte fra Startside i Legacy, hvis ikke du har seneste udgave af programmet. Har du den seneste udgave, skal du bruge mit link. Det lægger sig oveni den version, du allerede har, og den tilføjer evt. manglende filer, som du måske har fået sletter med ".usr-manøvren".

I øvrigt er åbning af notaterne ikke noget, der bør skulle tænkes over eller eksperimenteres med i stor stil. Du har en fejl i din fil eller i programmet, som du sikkert ikke kan arbejde dig udenom. Send mig din fil, som jeg naturligvis behandler med stor diskretion og naturligvis sletter igen, så snart fejlen er fundet.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Henning Larsen » tors 02-02-2017 15:43

Hej Anne Marie
Tak for din tålmodighed
Mit problem er løst - jeg ved ikke hvad årsagen var.
Jeg har nu eksperimenteret med forskellige konfigurationer specielt omkring hvordan man "backer upp" og med datoer for den åbnede datafil - jeg kan ikke fremprovokere "min fejl" igen!
Jeg har kørt den vedligeholdelse som du bad mig om - det har jeg gjort tidligere uden effekt. Der var ingen fejl i testen- heller ikke denne gang.
Men jeg jeg har fundet en manglende match med mine billeder - der var en henvisning til to billeder, som Legacy ikke kunne finde - det har jeg haft længe, men har ikke betragtet det som "alvorligt" - Hvad skal billeder have med datarelationer at gøre?
Mht opdatering - jeg kører 8.0.0.586 på en WIN10 maskine - jeg antager at der ikke findes nyere versioner?
Så nu kører det bare her - og jeg ikke hvorfor, men det er bare godt
Og igen tak for din tålmodighed
Måske et stille råd - når Legacy's Tecnical support anbefaler en TOTAL delete af Usr-mappen, var det måske værd at lytte til?

Men jeg kunne godt tænke mit at dele min godt 2000 personers fil i flere smådele, men stadig med forbindelse til hinanden - altså som en slags overordnet organisation med flere afdelinger. Familierne har jo relationer til hinanden bl.a. gennem mig selv og min kone.
Er det muligt og hvordan gør man det?
mvh og tak
Henning

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Anne Marie H » tors 02-02-2017 16:38

Godt det virker, men jeg forstår ikke din bemærkning med backup? Den har ingen indflydelse på, hvordan programmet kører! Backup/sikkerhedskopi er jo ikke en fil, som bruges af programmet. Du kan lægge din backup/sikkerhedskopi på en usb-stick og fjerne den fra din pc....

Har du modtaget det seneste nyhedsbrev? Der beskriver vi bl.a. Sikkerhedskopiering...

Og så lige en stille bekendtgørelse: Jeg ER Legacys support :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Anne Marie H » tors 02-02-2017 23:33

Henning Larsen skrev:Men jeg kunne godt tænke mit at dele min godt 2000 personers fil i flere smådele, men stadig med forbindelse til hinanden - altså som en slags overordnet organisation med flere afdelinger. Familierne har jo relationer til hinanden bl.a. gennem mig selv og min kone.
Er det muligt og hvordan gør man det?
mvh og tak
Henning


Du får lige opskriften her:
Du kan bruge 3 forskellige muligheder, alle tre sammen eller kun een af dem.
- Sæt slægtskab
- Brug anefarver
- Brug mærker

Dermed bevarer du alle dine personer i een fil, men kan finde hver enkelt slægtslinje.

Processen er beskrevet i dette nyhedsbrev http://skramsoe.com/onewebmedia/Nyhedsbrev_4-2016.pdf
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Henning Larsen » ons 08-02-2017 18:12

Hej Anne Marie
Først tak for din gode service - jeg er duperet over den energi du må lægge i "Legacy klubben" - du må være "på dupperne" hele tiden for at kunne svar på alle de spørgsmål der stilles?

Jeg er lidt skuffet over Legacy's muligheder for at SORTERE i min database
Jeg har prøvet de muligheder du foreslår og kan ikke se at de kan SORTERE - de kan mærke - ja det er så OK at man kan se hvilken familiegruppe man er inde i hvis man tilfældigvis havner et sted, som man ikke rigtigt har styr på. Men jeg savner en mulighed for at sortere en familie ud fra hele datafilen og lægge den i en midlertidig "arbejdsfil" og derefter lægge den tilbage i "hovedfilen" når arbejdet med den familie er sluttet. Er det muligt?
Jeg må tilstå at jeg først for sent har set problemet med at skulle navigere i en stor datafil. Det havde været nemmere at dele op fra starten og senere "flette" sammen.

Og så må jeg desværre skuffe dig med at sige at mit problem med låst Legacy ikke er løst. Jeg troede at det var løst da jeg fandt en manglende forbindelse til nogle billeder, selv om jeg ikke troede at det kunne være årsagen - det var det så heller ikke.
Jeg har i går oplevet låst Legacy, da jeg forsøget at åbne en ny/ubrugt notatfil i en ægteskabsfil, som så resulterede i at Legacy låste (kan kun komme fri af Legacy med ctrl-alt-delete). Jeg har efterfølgende (uden at slette .USR) testet mine filer med "Filvedligeholdelse" uden at finde fejl og jeg har bedt om opdatering af program - jeg har allerede seneste version. Jeg oplever det kun ved første forsøg på at åbne en "ny/ubrugt" notatfil i ægteskabsfilerne - ikke i personfilerne og ikke hvis jeg har en allerede åben/brugt notatfil i ægteskaberne.
Du tilbød at se på mine datafiler - hvordan skal jeg sende dem - de fylder 450 MB, så de kan ikke sendes i en mail og jeg er ikke interesseret i at sende så hele Legacy klubben kan snage?
Håber du kan hjælpe mig
Og tak for en god service!
Henning

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Åbning af notatfelter

Indlægaf Anne Marie H » tors 09-02-2017 11:37

Henning Larsen skrev:Hej Anne Marie
Først tak for din gode service - jeg er duperet over den energi du må lægge i "Legacy klubben" - du må være "på dupperne" hele tiden for at kunne svar på alle de spørgsmål der stilles?

Jeg er lidt skuffet over Legacy's muligheder for at SORTERE i min database
Jeg har prøvet de muligheder du foreslår og kan ikke se at de kan SORTERE - de kan mærke - ja det er så OK at man kan se hvilken familiegruppe man er inde i hvis man tilfældigvis havner et sted, som man ikke rigtigt har styr på. Men jeg savner en mulighed for at sortere en familie ud fra hele datafilen og lægge den i en midlertidig "arbejdsfil" og derefter lægge den tilbage i "hovedfilen" når arbejdet med den familie er sluttet. Er det muligt?
Jeg må tilstå at jeg først for sent har set problemet med at skulle navigere i en stor datafil. Det havde været nemmere at dele op fra starten og senere "flette" sammen.

Og så må jeg desværre skuffe dig med at sige at mit problem med låst Legacy ikke er løst. Jeg troede at det var løst da jeg fandt en manglende forbindelse til nogle billeder, selv om jeg ikke troede at det kunne være årsagen - det var det så heller ikke.
Jeg har i går oplevet låst Legacy, da jeg forsøget at åbne en ny/ubrugt notatfil i en ægteskabsfil, som så resulterede i at Legacy låste (kan kun komme fri af Legacy med ctrl-alt-delete). Jeg har efterfølgende (uden at slette .USR) testet mine filer med "Filvedligeholdelse" uden at finde fejl og jeg har bedt om opdatering af program - jeg har allerede seneste version. Jeg oplever det kun ved første forsøg på at åbne en "ny/ubrugt" notatfil i ægteskabsfilerne - ikke i personfilerne og ikke hvis jeg har en allerede åben/brugt notatfil i ægteskaberne.
Du tilbød at se på mine datafiler - hvordan skal jeg sende dem - de fylder 450 MB, så de kan ikke sendes i en mail og jeg er ikke interesseret i at sende så hele Legacy klubben kan snage?
Håber du kan hjælpe mig
Og tak for en god service!
Henning


Ref. dit første spørgsmål om at sortere, så kan du naturligvis altid lave en fokusgruppe og flytte over i en anden fil. Søg på Fokusgruppe i Hjælp indeks og eksporter som Legacy-fil - IKKE som gedcom.

Mon ikke du kan komprimere din fil lidt? Jeg har en fil på ca. 12.000 personer, som fylder 27 MB. Du komprimerer under fanen Fil > Filvedligeholdelse > Komprimer fil... Jeg skal ikke have evt. billeder med.

Ellers er det en ide, at du uploader din fil til f.eks. Google Drev eller lign., hvorfra jeg kan downloade.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster