Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Ann K
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 12-12-2013 17:26
Geografisk sted: Verninge
Kontakt:

Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Ann K » lør 10-12-2016 13:22

Pludseligt en dag kunne jeg ikke åbne mit Legacy (husker ikke lige hvad der stor, men noget med at læse...)
Jeg gik lidt i panik, men blev rolig igen. Jeg har alle mine data i Dropbox, og koden skrevet ned et andet sted.
Derfor afinstallerede jeg legacy og installerede det igen - intet problem der.
Jeg gik igang med at lave alle mine personlige settings - intet problem der.

.. så kommer jeg til mine personlige formuleringer ved begivenheder ... f.eks "han stod fadder ved Peters dåb" ... der er nemlig forsvundet, nu hvor jeg har installeret den igen .... og nu kommer jeg til problemet: Kunne jeg dog for pokker bare komme ind og rette det!!! (jeg er så gal på mit problem at jeg koger).

Der kommer en pop up med beskeden: "Begivenhedsnavn kunne ikke findes" (det ved jeg jo for ... godt)
Jeg kan ikke få denne pop up væk ... eller rettere det kan jeg godt. Hver gang jeg lukker en, kommer der to nye. Flytter jeg den til side, kan jeg se der ligger flere under.
Kan man sige at programmet går i selvsving? Det eneste jeg kan er at trygge disse pop up's væk - jeg kan ikke åbne noget, jeg kan ikke gå væk fra siden, jeg kan ikke lukke programmet (jeg må ind i ctrl+alt+del, jobliste og gennemtvinge en lukning).

Jeg ved godt at der mangler nogle begivenhedsnavne, men hvordan kommer jeg ind og retter dem?
Er det muligt at slå denne skrækkelige pop up fra?

Hilsen en meget frustreret pige (åh, hvor jeg håber at i kan hjælpe mig).

Ann
Legacy problem (400x222).jpg
Legacy problem (400x222).jpg (88.37 KiB) Vist 16176 gange

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Anne Marie H » lør 10-12-2016 16:03

Dit største problem er nok din brug af Dropbox, som nok er problemet her. Du har din datafil i Dropbox, som jeg læser det, men dine opsætninger af programmet lå på din PC, så hvis du vil have det til at fungere igen, så skal du nok bruge en sikkerhedskopi, som indeholder dine data OG dine tilføjelser til selve programmet. Da du har fjernet programmet, har du også slettet de begivenheder, som du har oprettet.

Derfor kommer du nok til at bruge en sikkerhedskopi for at rette op på det. Den egentlige datafil indeholder blot teksten, du har sat ind i de enkelte begivenheder, ikke selve begivenhedsdefinitionen.

Det er muligt, at du kan gå ind via Masterliste for Begivenhedsdefinitioner og tilføje de manglende begivenheder, men det er ikke sikkert, at datafilen placerer teksterne i de nyoprettede begivenheder korrekt.

Og så skal jeg ikke undlade at gøre opmærksom på, at Legacy stærkt fraråder brugerne at bruge Dropbox og tilsvarende til de egentlige datafiler. Brug KUN Dropbox til sikkerhedskopier, aldrig til datafilerne, da filerne kan ende med at blive fuldstændig ødelagte, hvis ikke man er opmærksom på, hvordan der laves backup
http://www.legacydansk.com/forum/viewto ... =12&t=3588
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ann K
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 12-12-2013 17:26
Geografisk sted: Verninge
Kontakt:

Re: Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Ann K » lør 10-12-2016 20:04

okay .. æv ... det var jeg ikke lige klar over, at DropBox var den store synder. For et par år siden oplevede jeg to gange at min pc gik ned, og jeg mistede alle data - derfor begyndte jeg at bruge DropBox.
Jeg deler ikke min forskning med nogen - altså vi er ikke to der arbejder på mine filer, så det er ikke det der har ramt mig.

Jeg kan ikke rette det gennem masterlisterne. Jeg kan muligvis rette det gennem alle dåbsbørnene. Problemet er jo at jeg ikke kan komme ind i fadderne pga af dette pop up vindue, da det tilsyneladende kommer i uendelige mængder (hver gang jeg lukker et er der endnu et bagved).

Er der nogen mulighed for at slå pop up vinduet fra?

hilsen Ann

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Anne Marie H » lør 10-12-2016 22:01

Har du ikke en sikkerhedskopi? Jeg tror ikke umiddelbart, at du kan redde det på anden måde.

Gendan dine data med sikkerhedskopien. Hvis ikke det virker, så må vi måske sende din fil til USA, så udviklerne evt. kan redde den via en 'bagdør' i Access.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Bent Mortensen
Indlæg: 193
Tilmeldt: ons 19-04-2006 18:49
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Bent Mortensen » søn 11-12-2016 09:58

Nu har jeg brugt Dropbox i 12- 14 år uden problemer, jeg tror at i bruger den forkert det er det der er grunden til problemerne, Data er jo både på Computeren og oppe i Dropbox
venlig hilsen
Bent Mortensen
Legacy DeLuxe Ver.9.32
Windows 10 Home

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Anne Marie H » søn 11-12-2016 10:28

Bent Mortensen skrev:Nu har jeg brugt Dropbox i 12- 14 år uden problemer, jeg tror at i bruger den forkert det er det der er grunden til problemerne, Data er jo både på Computeren og oppe i Dropbox


Det har du givetvis ret i, Bent, men det gør ikke problemet mindre, og det er i synkroniseringen mellem computeren og Dropbox i skyen, der skaber problemet. Og problemet er nok desværre ikke kun Dropbox, men alle lignende tjenester, som OneDrive, iCloud m.fl. Bliver synkroniseringen korrekt, når vi sidder og indtaster i en fil SAMTIDIG med, at synkroniseringsprocessen foregår?

Jeg vil i hvert ikke turde løbe an på, at det bliver korrekt. Derfor har jeg mine datafiler på min computer i Legacys standarddrev og kun mine sikkerhedskopier i skyen, og det vil altid være anbefalingen til brugerne. Og det er fuldt ud lige så sikkert, men det kræver selvfølgelig, at man laver en sikkerhedskopi, når man har arbejdet i Legacy - og det gør man selvfølgelig :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ann K
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 12-12-2013 17:26
Geografisk sted: Verninge
Kontakt:

Re: Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Ann K » man 12-12-2016 11:21

Jeg har løst mit problem.

Helt konkret var det begivenheden "tilgangsliste" der var gået tabt. Problemet var et pop up vindue der spærrede for at jeg kunne komme ind og rette mit begivenhedens navn.
Problemet var ikke DropBox .. der var udelukkende pop up vinduet, som ikke kunne lukkes, så jeg kunne komme ind og arbejde.

Ejeren af slægtsfilen (ja, det er så mig :roll: ) havde for et år siden lavet en massiv fejl 40 (fejlen sidder 40 cm fra skærmen :roll: ), og havde slettet en anselig mængde personer i filen. Det var under genopretningen af denne fejl, at begivenheden var gået tabt. Der er ikke hver dag jeg besøger alle mine aner, så der gik noget tid før jeg fandt at jeg havde et problem. Det drejede sig om 12 personer med dette "begivenhedsproblem". Pop up vinduet dukkede dog også op hvis jeg ville ind på en relation (mor, far søskende, mand eller børn) til en af de 12 personer, så jeg frygtede i starten at mit problem var større, ( :shock: jeg snerrede af min stakkels ægtefælle, alt imens jeg troede at jeg havde mistet mit kæreste eje: slægtsforskingen :cry: ).

Løsningen:
Jeg kunne oprette en hjemmesidefil (og kunne derfor se alle mine data), jeg kunne under faneblad index med et højreklik fjerne tilknytningen til ægtefælle og forældre. Så kunne jeg oprette en ny person med samme data ... :D der er over 5000 personer i min slægtsfil, og der var bare 12 personer jeg skulle oprette. Det er bare igang med tastearbejdet, og med tungen lige i munden klarede jeg det. :D

Problemet med et pop up vindue der spærre for at jeg kan komme ind og rette, er noget der ligger i programmet. Det er jo for programmet og pop up vinduet ligegyldigt hvor jeg gemmer mine filer.

Tak for jeres svar og jeres vilje til at hjælpe mig.

hilsen Ann

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Begivenhedsnavn kunne ikke findes ... ??

Indlægaf Anne Marie H » man 12-12-2016 11:54

Dejligt at høre, at du har løst dit problem :D

...men tænk alligevel på at ændre din brug af Dropbox og lign.

Dernæst: Tilgangsliste er en kilde, hvorfra man kan finde oplysning om en eller flere personers bopæl, så Tilgangsliste hører ikke hjemme i en registrering under begivenheder. Der vil jeg anbefale at bruge begivenheden Bopæl, og kilden er så kirkebogen, som registreres på vanlig vis med sogn, herred, amt, åååå-åååå og siden i kirkebogen under Henvisning.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster