Håndtering af filer i Legacy

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Håndtering af filer i Legacy

Indlægaf Henning Larsen » fre 02-12-2016 10:51

Er der nogen som kan forklare hvordan Legacy håndterer de mange filer der er i mappen Dokumenter/Legacy Family Tree/data.
Som jeg kan konstatere oprettes der en ny fil hver gang jeg har lavet en ændring i min database og bliver bedt om at lave en Backup - som jeg så gør af sikkerhedsgrunde!. Det gælder begge typer filer (datafiler og multimediafiler), som man beder om backup på.
Hvilken fil vælger Legacy når man åbner via ikonet på skrivebordet? - Det er ikke den seneste (med sidste dato ændring) der åbnes iflg notering i toppen af Legacy Family siden. Der må være noget med forskel på backup filer og arbejdsfiler, som ikke er synlige når man ser på Legacy/Data via Stifinder?
Jeg kunne ønske at kunne slette nogen af de mange filer (ikke på grund af pladsmangel, men det støder min ordenssans) - eller allerbedst at Legacy gjorde det for mig, så jeg kun havde den aktuelle arbejdsfil og den seneste backup fil. Jeg kan ikke finde en beskrivelse i Manualen.
Ellers et dejligt program - jeg er konverteret fra FTM.
Mvh
Henning Larsen (ny bruger)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Håndtering af filer i Legacy

Indlægaf Anne Marie H » fre 02-12-2016 14:58

Du bliver bedt om at lave en backup, når du lukker programmet ned - Denne backup bør altid gemmes på et eksternt medie, f.eks. en USB-stick. Du er selv ansvarlig for at slette evt. gamle backup-filer, og du kan med sindsro slette alle, bortset fra den seneste. HUSK! at backup-filer har endelsen .zip - det er kun dem, du må slette! Backup-filen er jo blot din forsikring, hvis din PC bryder sammen, derfor må backup-filerne ikke ligge lokalt på din PC. Forhåbentlig får du aldrig brug for den.

Din(e) slægtsfil ligger som standard i mappen C:\Users\< dit navn >\Documents\Legacy Family Tree\Data og deri gemmes den fil, der ender på .fdb og det er den korrekte fil. Det er sandsynligvis den fil, som du arbejdede i, da du lukkede Legacy ned. Dine data gemmes løbende, når du sidder og indtaster i programmet, og du skal ikke foretage dig noget specielt for at gemme, når du lukker programmet. Det sker automatisk.

Når du sidder og arbejder i Legacy, så er der i alle vinduer en knap, der hedder Hjælp eller der er et lille ?. Klik på dem, når du sidder og arbejder og er i tvivl, så får du altid en forklaring på, hvordan du skal bruge de forskellige funktioner.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Re: Håndtering af filer i Legacy

Indlægaf Henning Larsen » fre 02-12-2016 15:19

Hej Anne Marie
Tak for dit svar
For at du skal kunne forstå mit spørgsmål kan jeg fortælle at jeg laver "Legacybackup" i samme mappe som jeg arbejder i - og så laver jeg en "masterbackup" sammen med alle andre filer til et ekstern medie periodisk - f.ex. en gang pr måned.
Men det du så siger er at jeg med sindsro kan slette alle de gamle filer som ligger på datoer før den jeg lige nu arbejder i. Jeg skal også lige gøre opmærksom på at alle filer hedder -.zip, så man kan ikke se forskel på "arbejdsfilen" og "backupfilen"
Den forklaring, som du giver nu, savner jeg i den indkøbte manual!
Henning Larsen

Brugeravatar
Bent Mortensen
Indlæg: 193
Tilmeldt: ons 19-04-2006 18:49
Geografisk sted: Holstebro
Kontakt:

Re: Håndtering af filer i Legacy

Indlægaf Bent Mortensen » fre 02-12-2016 15:39

Din data fil heder det navn du har givet den og ender på *.fdb
venlig hilsen
Bent Mortensen
Legacy DeLuxe Ver.9.32
Windows 10 Home

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Håndtering af filer i Legacy

Indlægaf Anne Marie H » fre 02-12-2016 17:18

Henning Larsen skrev:Hej Anne Marie
Tak for dit svar
For at du skal kunne forstå mit spørgsmål kan jeg fortælle at jeg laver "Legacybackup" i samme mappe som jeg arbejder i - og så laver jeg en "masterbackup" sammen med alle andre filer til et ekstern medie periodisk - f.ex. en gang pr måned.
Men det du så siger er at jeg med sindsro kan slette alle de gamle filer som ligger på datoer før den jeg lige nu arbejder i. Jeg skal også lige gøre opmærksom på at alle filer hedder -.zip, så man kan ikke se forskel på "arbejdsfilen" og "backupfilen"
Den forklaring, som du giver nu, savner jeg i den indkøbte manual!
Henning Larsen


Jeg kan sagtens forstå dit spørgsmål, og som Bent skriver herover, så hedder din slægtsfil < Navn >.fdb.

Hvis ikke der ligger mindst en fil med endelsen .fdb i den mappe, jeg har anvist, nemlig under ..../Dokumenter/Data, så må du lave en søgning på din PC, så du kan fortælle mig, hvor de(n) ligger.

Desuden skal du fortælle mig, hvordan du gør, når du åbner Legacy og skal indtaste nye personer? Hvis ikke du arbejder i den fil, der åbnes, når du klikker på Legacy-ikonet på skrivebordet, så gør du det noget besværligt for dig selv, vil jeg mene. Det er nemlig din arbejdsfil, og som sagt opdateres den helt automatisk bare du indtaster et enkelt bogstav.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Henning Larsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 29-11-2016 09:18
Geografisk sted: Biersted, 9440 Aabybro
Kontakt:

Re: Håndtering af filer i Legacy

Indlægaf Henning Larsen » lør 03-12-2016 10:35

Hej Alle
Tak for svaret - jeg har fattet meningen nu!
Der er blot noget der undrer mig. Hvis jeg klikker på den ikke zip'ede .fdb fil i xx/data, som har datoen på sidste åbning af Legacy (og derved åbner Legacy) mangler der opdateringer. De er med hvis jeg åbner Legacy korrekt fra skrivebordet - det må da være den samme datafil man åbner Legacy i??
Men det blot et lille side spring - mine data fungerer fint og jeg har gemt .zip filerne fra backup'en i en anden mappe til videre "masterbackup" på et eksternt medie.
Tak for hjælpen
Henning Larsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5155
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Håndtering af filer i Legacy

Indlægaf Anne Marie H » lør 03-12-2016 17:46

Henning Larsen skrev:Hej Alle
Tak for svaret - jeg har fattet meningen nu!
Der er blot noget der undrer mig. Hvis jeg klikker på den ikke zip'ede .fdb fil i xx/data, som har datoen på sidste åbning af Legacy (og derved åbner Legacy) mangler der opdateringer. De er med hvis jeg åbner Legacy korrekt fra skrivebordet - det må da være den samme datafil man åbner Legacy i??
Men det blot et lille side spring - mine data fungerer fint og jeg har gemt .zip filerne fra backup'en i en anden mappe til videre "masterbackup" på et eksternt medie.
Tak for hjælpen
Henning Larsen


To ting:

Hvis der mangler opdateringer, så er det fordi du har mere end en fil, du arbejder i! Så Legacy åbner en fil fra skrivebordet, og når du går ind via stifinder, så åbner du en anden fil. Derfor forskellen.

Hvis din computer går i stykker, inden du får lavet en masterbackup, så har du mistet alle de rettelser/tilføjelsen, som du har lavet til din slægt i x-antal uger! Derfor lav din backup/sikkerhedskopi af din slægtsfil direkte på et eksternt medie altid, så er du sikker på at have de nyeste data i din backup. Hvis du ikke ønsker en ny sikkerhedskopi hver dag/gang, du laver backup, så fravælg at medtage dato (eller i hvert fald klokkeslet), så skrives der oveni den eksisterende backup, og så er der ikke så mange, der fylder...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster