Billedgalleri

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Kai Aurbo
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre 08-11-2013 17:46
Kontakt:

Mediegalleri

Indlægaf Kai Aurbo » lør 16-04-2016 10:43

Hej Anne Marie

Hidtil, når jeg har tilføjet et medie (dokument) i billedgalleriet, har det vist sig som et blåt A4, og når jeg åbner det, sker det i windows billedfremviser, så jeg kan zoome ind og ud (se Billedgalleri).
Når jeg så lukker ned for galleriet og åbner igen, er det et minibilled af filen, som viser sig og åbner jeg det, kommer det fem i noget som hedder Zoom og der kan jeg ikke zoome ud og ind (se Billedgalleri_zoom).
Hvad mon der er galt?

Med venlig hilsen
Kai Aurbo
Vedhæftede filer
Billedgalleri.jpg
Billedgalleri.jpg (34.05 KiB) Vist 13426 gange
Billedgalleri_Zoom_ændret.jpg
Billedgalleri_Zoom_ændret.jpg (48.65 KiB) Vist 13426 gange

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » lør 16-04-2016 13:27

Hej Kaj,

Jeg er ærlig talt ikke sikker på, hvad der er problemet.

Hvor gemmer du dine billeder på din PC? I Legacys standardmappe eller ?

Jeg kan se, at det er kildebilleder, så jeg går ud fra, at de tilføjet mediegalleriet for kildehenvisningen?

Hvad er Mediegalleri for Fødsel & dåb?

Problemet kan være, at du har tilføjet kirkebogsbilledet, som et dokument, men det er faktisk en billedfil (.jpg eller lign.).
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Kai Aurbo
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre 08-11-2013 17:46
Kontakt:

Billedgalleri

Indlægaf Kai Aurbo » lør 16-04-2016 16:12

Hej igen Anne Marie

Jeg gemmer mine kirkebogopslag på en usb-pen som jpg-fil, hvor jeg så henter dem ind i galleriet og har gjort sådan i flere år.
Men når jeg gemmer 1. gang, står det som den blå/grønne A4 side og det åbner i windows billedgalleri, hvor jeg så kan zoome ud og ind, men når jeg så lukker ned for billedgallerie og åbner med det samme igen, viser det sig som det billede "Kirkebog"?
Jeg har aldrig haft problemer med det før. Er det mon efter en opdatering eller er det min komputer, som teer sig?

Med venlig hilsen
Kai.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 17-04-2016 13:08

Har du rettet filplaceringer under Valg > Tilpas, så Legacy ved, at dine mediefiler ligger på et eksternt medie?

Beskriv lige trin for trin, hvordan tilføjer du hhv. billeder og dokumenter til en person eller en kilde?

Under Zoom-visningen skal du blot klikke på knapperne Ind og Ud, så kan du ændre billedet størrelse på skærmen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Kai Aurbo
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre 08-11-2013 17:46
Kontakt:

Billedgalleri

Indlægaf Kai Aurbo » søn 17-04-2016 15:43

Hej Anne Marie

Filplaseringen har jeg kontrolleret, det giver ingen forskel.
Her kommer så en beskrivelse:
Jeg gemmer alle mine kirkebogsopslag som jpg-filer på min USB-pen, hvor alt min slægtsforskning ligger (jeg har backup på en ekstern HD), dvs det er hele kirkebogssiden, jeg gemmer. Derfor var det også fint, at når jeg åbnede filen, kunne jeg scrolle ind og ud og så kun se det, jeg ville.
I Legacy klikker jeg på "Begivenheder" og i det fremkomne "Personinformation"-vindue, klikker jeg på "Mediegalleri"-iconet.
I mediegalleriet klikker jeg på "Tilføj medie" og (altid) Dokument og finder den ønskede fil på USB-pennen. Jeg vælger - og har altid - valgt at "Lade filen være, hvor den er og lav en tilknytning dertil".
I "Beskrivelse" giver jeg den en billedtekst og så kommer der to blå A4-sider over hinanden og ved klik på dem, åbner Windows Fotofremviser og jeg kan scrolle ud og ind.
Men så er det, når jeg lukker ned for "Mediegalleriet", kommer jeg tilbage til "Personinformation". Og når jeg så vil tilbage til Medeiegalleriet med det samme, har det ændret sig.
Jeg har aldrig haft de problemer før, så er der måske sket et eller andet med min komputer?
Med venlig hilsen
Kai

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 17-04-2016 16:32

Filplaceringerne skal pege på den mappe, hvor dine mediefiler er gemt. Det er forkert at tilføje jpg-filer som dokument. De skal tilføjes som billedfiler.

Det er muligt, at du ikke har haft problemer med det tidligere, men det har du så nu, så du bør følge Legacys anbefalinger, som er de ovenfor anførte. I øvrigt er kirkebogssider jo kilder, og bør være knyttet til kildehenvisningerne. Ikke som hverken person- eller begivenhedsbilleder.

...og så forstår jeg ikke din omvej via begivenheder, personinformation til mediegalleriet? (Rent bortset fra, at kildebilleder slet ikke bør ligge der).

Billeder fra fødsel, dåb, død og begravelse/bisættelse skal tilføjes ved at klikke på ikonet + til højre for disse begivenheder. Billeder fra begivenheder, der tilføjes i Begivenheder/fakta, skal tilføjes ved at klikke på medieikonet under den specifikke begivenhed.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Kai Aurbo
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre 08-11-2013 17:46
Kontakt:

Billedgalleri

Indlægaf Kai Aurbo » man 18-04-2016 09:00

Hej Anne Marie

Jeg benytter skam også Kildehenvisning. Men nu vil jeg prøve at følge dit råd, for jeg har samme problem på min bærbare komputer, så det er åbenbart ikke komputerne, som forvolder problemet. Men jeg prøver at lave det om.

Tak for det!

Med venlig hilsen
Kai.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5153
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Billedgalleri

Indlægaf Anne Marie H » man 18-04-2016 18:07

Kai Aurbo skrev:Hej Anne Marie

Jeg benytter skam også Kildehenvisning. Men nu vil jeg prøve at følge dit råd, for jeg har samme problem på min bærbare komputer, så det er åbenbart ikke komputerne, som forvolder problemet. Men jeg prøver at lave det om.

Tak for det!

Med venlig hilsen
Kai.


Når du skal tilføje f.eks. et billede fra kirkebogen til en kildehenvisning, skal du, når du har tilføjet Henvisningsdetaljerne, klikke på fanen Multimedie. Der finder du medieikonet, hvor du kan tilføje den specifikke side fra kirkebogen. Se vedhæftede.
Vedhæftede filer
Kilde_billeder.jpg
(123.24 KiB) Downloadet 59 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster