Back-upfiler

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Back-upfiler

Indlægaf Ole Bertelsen » ons 07-05-2014 14:04

Jeg laver jævnligt back-up i forløbet af mange indtastninger, og det sker uden problemer. Men jeg ser, at i den mappe, hvor back-up-filerne placeres, hober de mange back-ups sig op. Jeg synes, at det må være unødvendigt med de mange 'gamle' back-ups. Den sidst nyeste er vel tilstrækkelig. Manualen fortæller ikke, så vidt jeg kan se, noget om dette, medmindre de få kommentarer i manualen om at slette en fil (i kapitlet om Back-up) er beregnet på mit problem. Kan det anbefales, at de 'gamle' back-ups manuelt slettes efter at de nyeste er lagt ind, for der findes vel ikke mulighed for et flueben et eller andet sted, som kan løse mit problem?
mvh
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 07-05-2014 21:37

Du kan sagtens slette de gamle backup'er, men du kan jo også bare fravælge at dato/tid indgår i filnavnet, så overskrives en tidligere backup med den nye, hvis du bruger samme filnavn.

Klik på knappen Valg i backup-vinduet.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Indlægaf Ole Bertelsen » fre 09-05-2014 10:33

Jamen det er jo mageløst. Så let løste du mit problem. Tak for det gode råd. Gad vide, hvorfor det ikke er beskrevet i manualens kun 2 linjer om back-up? Nu mangler jeg kun at finde ud af, hvor vidt linjerne om 'Slet Fil' er kædet sammen med back-up-vejledningen.
mvh
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 09-05-2014 13:53

Det er simpelthen ikke muligt at beskrive alle Legacys funktioner i detaljer - medmindre man vil have en kampestenstyk manual.

Sommetider tænker jeg også på, hvorfor brugerne ikke undersøger, hvad der gemmer sig af 'godter' bag de knapper, der er i alle vinduerne i Legacy, især de knapper, der står Valg på. Så det er min opfordring i dag :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Arne Leismann
Indlæg: 168
Tilmeldt: søn 24-07-2005 08:06
Geografisk sted: Nørresundby
Kontakt:

Indlægaf Arne Leismann » man 22-09-2014 16:08

Ja, det er rigtigt Anne Marie, det er en god ide at kigge på det.
Hvis nu dem der var trætte af pop up funktionen havde sat et flueben i "Vis aldrig infobokse", så havde vi, der var glade for den funktion været lykkelige i dag.

mange hilsner
Mange hilsner
Arne Leismann (Legacy Deluxe 9.0.0 393 + Microsoft Edge )

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Flere backup-problemer

Indlægaf Ole Bertelsen » man 06-10-2014 20:01

Jeg arbejder med tre forskellige filer. De to opfører sig pænt, men den tredje har jeg svære problemer med.
1. Når jeg slukker for programmet uden at tage backup, gemmes mine sidste indtastninger ikke.
2. Når jeg tager backup - og svarer ja til at 'overskrive' gemmes mine indtastninger som de skal. Men filen gemmes med en navnetilføjning i form af [1]. Efter mine sidste backups er der nu 7 x [1].
Kan jeg mon få hjælp til at klare dette problem?
med venlig hilsen
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Flere backup-problemer

Indlægaf Anne Marie H » man 06-10-2014 23:11

Ole Bertelsen skrev:Jeg arbejder med tre forskellige filer. De to opfører sig pænt, men den tredje har jeg svære problemer med.
1. Når jeg slukker for programmet uden at tage backup, gemmes mine sidste indtastninger ikke.
2. Når jeg tager backup - og svarer ja til at 'overskrive' gemmes mine indtastninger som de skal. Men filen gemmes med en navnetilføjning i form af [1]. Efter mine sidste backups er der nu 7 x [1].
Kan jeg mon få hjælp til at klare dette problem?
med venlig hilsen


1. Jo, det gør de - men givetvis i en anden mappe end de to andre.
2. Ikke forstået! Lav et skærmprint, så vi kan se hvad du mener.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Indlægaf Ole Bertelsen » tirs 07-10-2014 15:01

Med hensyn til 1.
Jeg har rent faktisk siddet hele eftermiddagen og genindtastet de data, som jeg også indtastede i går. Hvis gårsdagens indtastninger ikke viser sig, når jeg åbner den fil, som jeg arbejdede med i går - hvor er de mon så?
Med hensyn til 2.
Jeg medsender to skærmfotos. Screen 1 viser mapperne i en af de filer, der opfører sig som jeg mener de skal. Screen 2 viser navnet i den fil, der vedføjer et [1] hver gang jeg gemmer med backup, så der nu er vedføjet [1][1][1][1][1][1][1]. Jeg synes det er mystisk, men vil blive meget glad, hvis du kan hjælpe med en forklaring
med venlig hilsen
Vedhæftede filer
Screen 2.jpg
(48 KiB) Downloadet 79 gange
Screen 1.jpg
(50.32 KiB) Downloadet 89 gange
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tirs 07-10-2014 15:40

Det, jeg først bemærker er, at dine filer ligger i forkerte mapper. I hvert fald hvis du ikke har ændret din opsætning under Valg > Tilpas > 6. Filplaceringer

Standardplaceringen for Datafilerne er i den mappe der hedder C:\Dokumenter\Legacy Family Tree\Data

Standardplaceringen for multimediefilerne er i den mappe, der hedder C:\Dokumenter\Legacy Family Tree\Media

Dine backup må under ingen omstændigheder gemmes på C-drevet. De skal gemmes på et ekstern drev - i hvert fald hvis du vil have noget ud af at lave backup! Hvis din PC går ned, har du jo ingen backup, som du kan gendanne dine data ud fra, hvis backup ligger på c-drevet

Legacy gemmer dine data samtidig med, at du indtaster. Det er går helt automatisk, og du skal ikke tænke på andet end at lave en ekstern backup, som du forhåbentlig aldrig får brug for. Brug f.eks. et usb-stik eller DropBox el.lign.

Flyt dine datafiler over i mappen Data, og dine mediefiler over i mappen Media.

Når du derefter første gang skal åbne en af filerne, skal du gå i Filer > Åbn fil, og så skal du sikre dig, at du åbner filen via C:\Documenter\Legacy Family Tree\Data
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Indlægaf Ole Bertelsen » tirs 07-10-2014 18:03

Tak for dine gode råd. Jeg har nu organiseret som du foreslog og anbragt mine tre filer i mappen Data. Jeg medsender 3 skærmbilleder, der viser dette. Men som du kan se er det stadigvæk kun de to af filerne, som ikke har de mange [] som vedhæng. Og selv om jeg har omdøbt mapperne (til Arnold, Dagny og Pederogkatrine), så viser datafilerne stadigvæk de oprindelige navne. Kan jeg ændre på dette?
med venlig hilsen
Vedhæftede filer
A.jpg
(47.55 KiB) Downloadet 76 gange
B.jpg
(57.8 KiB) Downloadet 78 gange
C.jpg
(51.7 KiB) Downloadet 83 gange
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tirs 07-10-2014 19:04

Det er ikke .fdb-filerne, du har flyttet men nogle zip-filer, som jeg ikke kan se, hvad indeholder. Der er noget galt med den måde, du bruger Legacy og behandler dine filer på!

Det er sandsynligvis dine zippede backup-filer, du har gemt i de viste mapper, og det er helt forkert.

Sæt din pc til at lede efter .fdb-filer. Det er nemlig dem, du arbejder i, og som dine indtastninger gemmes i. Det er .fdb-filerne, der skal gemmes i Data-mappen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Indlægaf Ole Bertelsen » ons 08-10-2014 14:57

Jeg ved ikke, hvorfor der optræder zip-mapper i opsætningen. Det sker automatisk, når jeg laver backup. Og det ER fdb-filer, som zip-mapperne indeholder. Se medsendte screen-shot, hvor jeg har bedt om at se egenskaberne i zip-mappens indhold.
Det kan meget vel være, at jeg gør noget helt forkert, som du siger. Det er jo derfor jeg søger om hjælp. Kan du foreslå noget? - evt vejlede om, hvor i manualen der står beskrevet, hvad jeg kan gøre ved problemet?
med venlig hilsen
Vedhæftede filer
D.jpg
(105.6 KiB) Downloadet 73 gange
Ole Bertelsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 08-10-2014 18:20

Ole Bertelsen skrev:Jeg ved ikke, hvorfor der optræder zip-mapper i opsætningen. Det sker automatisk, når jeg laver backup. Og det ER fdb-filer, som zip-mapperne indeholder. Se medsendte screen-shot, hvor jeg har bedt om at se egenskaberne i zip-mappens indhold.
Det kan meget vel være, at jeg gør noget helt forkert, som du siger. Det er jo derfor jeg søger om hjælp. Kan du foreslå noget? - evt vejlede om, hvor i manualen der står beskrevet, hvad jeg kan gøre ved problemet?
med venlig hilsen


Det sker, fordi du ikke har valgt placering af dine backups. Det gør du ved at klikke på knappen Vælg navn og sted for databackup. Der skal du vælge et eksternt drev, som nævnt tidligere.

Du skal stadig sætte din PC til at søge efter filer, der ender på .fdb. De filer, du nu har liggende i de zippede mapper, skal du ikke bruge. Det er ligesom en forsikring, som man har tegnet og ikke håber, at man nogensinde får brug for. Derfor skal de heller ikke ligge på dit C-drev, for så kan du ikke bruge dem i tilfælde af, at din PC går i udu, og så er den forsikring ikke meget bevendt.

Når du har fundet .fdb-filer, der IKKE ligger i en zippet mappe, så skal du flytte dem til mappen Data. Dine medie filer skal flyttes uzippede til mappen Media.

Der står intet i manualen omkring fejlretning, men der står en masse om, hvordan man kan bruge programmet for at få mest muligt ud af funktionerne.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Ole Bertelsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: tors 13-03-2014 11:55
Kontakt:

Indlægaf Ole Bertelsen » tors 09-10-2014 14:03

Tak for hjælpen.
Før jeg så dit svar ledte jeg efter fdb-filer. Der var ingen ud over de filer, som jeg jo kunne se, når jeg åbnede zip-mapperne. Men disse (fdb-filer inde i zip-mapperne) blev ikke fundet af søgerobotten. Jeg eksporterede fdb-filerne til et andet sted, slettede zipmapperne (hvis herkomst jeg intet kender til) og satte fdb-filerne tilbage (nu uden zip-mapper) i mappen DATA.
Og nu fungerer det.
Man kan undre sig over, hvor de zip-mapper kom fra.
m.v.h.
Ole Bertelsen


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster