Roller og rollesætninger i Legacy 8

Få hjælp til det som ikke lige passer andre steder

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » tors 18-06-2015 13:08

Jeg deler dåbsbegivenhed fra + efter sted.

Beskrivelse: Har ikke udfyldt (det kan jeg jo heller ikke)
Jeg har set det link, du henviser til.
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 18-06-2015 16:12

John Steffensen skrev:Beskrivelse: Har ikke udfyldt (det kan jeg jo heller ikke)


Nej, men det gør programmet, når du deler fra +, så vælges født, dåb, død og begravelse som beskrivelse.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » fre 19-06-2015 13:34

Jeg mener det er tidskrævende, når det ikke virker. Se mit forrige indlæg.
Iøvrigt:
Hvordan skal dette forstås/læses: <:[Beskr]> ?
Det kan jeg (heller) ikke tyde/finde noget om. Det er dette tegn : (kolon) jeg ikke kan finde nogen beskrivelse af.
Hvad er forskellen på <:[Beskr]> og <[Beskr]> ?
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » fre 19-06-2015 14:22

Nu har jeg dette for ”DÅB”:

[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [iSted]><: [Beskr]>. (i feltet ud for: ”hvis alle felter er udfyldt”):
Giver denne sætning for FADDER:
Nissine var Fadder ved John Lund Steffensens fremstilling i Emanuelskirken i Skærbæk, Tønder Amt den 23. Mar. 1947 ¹

[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [iSted]><: [Beskr]>.
Giver denne sætning for GUDFAR:
Peder var gudfar ved John Lund Steffensens fremstilling 23. Mar. 1947 Emanuelskirken i Skærbæk, Tønder Amt ¹

Sætningerne er jo forskellige i både opbygning og ordvalg, om det er for FADDER eller GUDFAR, ligesom DATO og STED er byttet om. Ligeledes er der ikke nogen ”den” foran datoen, og ikke noget ”i” foran Emanuelskirken ved rolle ”GUDFAR”
Selv om begivenhedssætningen er den samme/ens opbygget for både FADDER og GUDFAR.
Der er da noget galt?
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » fre 19-06-2015 15:27

Nu tror jeg nok, jeg har selv været ude om det kludder.
Jeg har troet, at Fadder i begivenhed Fremstilling også er "den samme fadder" i begivenhed Dåb.
Jeg "bøvler videre"
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 19-06-2015 16:47

John Steffensen skrev:Jeg mener det er tidskrævende, når det ikke virker. Se mit forrige indlæg.
Iøvrigt:
Hvordan skal dette forstås/læses: <:[Beskr]> ?
Det kan jeg (heller) ikke tyde/finde noget om. Det er dette tegn : (kolon) jeg ikke kan finde nogen beskrivelse af.
Hvad er forskellen på <:[Beskr]> og <[Beskr]> ?


:, :: og ::: i nogle tilfælde ;; bruges f.eks. til at vælge mellem om sætninger skal være i nutid eller datid, om der er tale om kvindeord eller mandeord. Det er beskrevet i tidligere omtalte link.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 19-06-2015 16:54

John Steffensen skrev:Kære Anne Marie:
Der er altså et eller andet galt, men hvad?

Sætningen:
[HanHun] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Han var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark

Sætningen:
[Navn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Carl Thomsen var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, DanmarGiver dette:

Sætningen:
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>
Giver dette:
Lauritz Marius var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark

Hvorfor er det galt med den sidste sætning?
Det kan jeg altså ikke greje. SUK


Jeg har gravet lidt i de forskellige udskiftningsfelter og deres brug/betydning. I hjælpemnet vedr. delte begivenheder, står der:

Delte begivenheder - særlige Navne[Felter]
[PrimærPerson] - Det fulde navn for den person, der er ansvarlig (ejer) begivenheden
[PrimærtPar] - Det fulde navn for begge personer, der er ansvarlige (ejer) for begivenheden
[PrimærtParFornavne] - Fornavnene for de personer, der er ansvarlige (ejer) for begivenheden
OBS! [Person] - Det fulde navn for den person, der deler begivenheden

Så du skal altså bruge [Person] for den person (mand eller kvinde), der deltager i begivenheden - men ikke er den person, der er ejer eller primærperson, dvs. f.eks. når du skal danne sætningen for fadder, skal udskiftningsfeltet være [Person].
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » fre 19-06-2015 17:43

Hej.
Så giver det lidt mening.
Jeg har siddet i timer og døjet med at få sat Fornavn på den person, der nu har en rolle i en begivenhed, for eksempel Fadder.

[Hanhun] virker fint
Nu har jeg så prøvet med [Person], det giver det samme som [Navn -personens fulde navn]: det fulde navn på den person, der har en rolle i begivenheden
Vælger jeg [fornavn] så bliver det fornavnet på den person, der "ejer begivenheden"
Så: Jeg kan ikke se, det er muligt at vælge fornavn for den person, der har en rolle i begivenheden.
Jeg kan vælge: Han/Hun eller personens fulde navn.
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » fre 19-06-2015 20:44

John Steffensen skrev:Kære Anne Marie:
Der er altså et eller andet galt, men hvad?

Sætningen:
[HanHun] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Han var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark

Sætningen:
[Navn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>.
Giver dette:
Carl Thomsen var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, DanmarGiver dette:

Sætningen:
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>
Giver dette:
Lauritz Marius var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark

Hvorfor er det galt med den sidste sætning?
Det kan jeg altså ikke greje. SUK


John

Jeg har testet de sætninger som du har angivet ovenfor.

Jeg har korrekt udskrift hver gang. Jeg har klippet dine definitioner direkte ind i mit program og får ikke de fejl som du har angivet.
Jeg har prøvet både ved 'Hvis alle felter er udfyldt' og 'Hvis kun Dato og Sted er udfyldt'.
Udskriften er foretaget som Personrapport for fadderen. Definitionerne er lavet og hos den døbte (begivenhedsindehaveren).
___________
Ovenstående er testet i betaudgaven ver. 503. Jeg testede for en sikkerheds skyld i GR udgaven (den du bruger) og her opstod fejlen med det samme.
Der er altså tale om en fejl som allerede nu er rettet i den kommende opdatering.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » lør 20-06-2015 00:28

Hej Leif.

Denne sætning bliver forkert:

Sætningen:
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [PrimærPerson]s [BegivenhedsNavn]< [Dato]>< [~Sted]><: [Beskr]>
Giver dette:
Lauritz Marius var Fadder ved Lauritz Marius Thomsens Dåb den 26. Feb. 1895 i Øsby Kirke, Øsby Sogn, Haderslev Herred, Haderslev Amt, Danmark

[Fornavn] er/bliver ikke navnet på fadderen, men fornavnet på Primær person (Den person, der "ejer" begivenheden)
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » lør 20-06-2015 06:15

Hej Leif.
Ved begivenhed Fremstilling og rolle Fadder eller Gudfar virker: [fornavn]

Nissine  var Fadder ved John Lund Steffensens Fremstilling den 23. Mar. 1947 i Emanuelskirken i Skærbæk, Tønder Amt

Svend Aage var Fadder ved John Lund Steffensens Fremstilling den 23. Mar. 1947 i Emanuelskirken i Skærbæk, Tønder Amt

Peder var gudfar ved John Lund Steffensens Fremstilling den 23. Mar. 1947 i Emanuelskirken i Skærbæk, Tønder Amt

Denne sætning for rollen:
[Fornavn] var [BegivenhedsRolle] ved [Primærperson]s [BegivenhedsNavn] den [Dato] [iSted]
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » søn 21-06-2015 15:51

Nu har jeg testet mange kombinationer i de sidste 3-4 timer. Jeg har testet på dansk og på engelsk. Udskriften er Personrapport.


De eksempler du har givet virker i starten, men ikke hele tiden.

Koden [Fornavn] virker ikke, hverken på dansk eller engelsk ( [FirstName] ). Brug denne linie: [FornavnHanHun] var [BegivenhedsRolle] ved [Primærperson]s [-BegivenhedsNavn] den [Dato] [iSted] i feltet 'Hvis kun Dato og Sted er udfyldt:'.
Begivenhedsrolle skrevet med stort begyndelsesbogstav omgås ved at oprette rollen med lille begyndelsesbogstav.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » søn 21-06-2015 18:07

Hej Leif.
Mange tak for din assistance og test.
Jeg ser frem til, det snart kommer til at virke.
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 21-06-2015 18:26

John Steffensen skrev:Hej Leif.
Mange tak for din assistance og test.
Jeg ser frem til, det snart kommer til at virke.


[Fornavn] kommer ikke i brug i rollesætninger. Det kan kun bruges i begivenhedssætninger.
Du skal bruge [FornavnHanHun] eller [Person], som tidligere nævnt.
Læs om det i det link, jeg har henvist til tidligere. Jeg kigger på, om hjælp-filen kan rettes til, så det fremgår helt tydeligt.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
John Steffensen
Indlæg: 271
Tilmeldt: ons 25-03-2009 13:55
Geografisk sted: 6780 Skærbæk
Kontakt:

Indlægaf John Steffensen » søn 21-06-2015 19:32

Så er det da forkert/underligt, det er muligt at vælge [Fornavn] i rollesætninger?
John Lund Steffensen

Legacy de Luxe 9.0.0.443, Windows 10


Tilbage til "Diverse"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster