Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Få hjælp til import og eksport af data fra GEDCOM og andre filer.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

bjarni
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 27-04-2020 12:33
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf bjarni » man 27-04-2020 13:33

Jeg har en GedCom fil (lavet i "My Family Tree") med 3000+ personer, som jeg forsøger at importere til Legacy 9.

Det går sådan set fint. Men de personer, som har fælles børn, uden at være gifte - fremstår nu som gifte i Legacy 9.

I GedCom filen står et gift par med tre børn således:

0 @F15@ FAM
1 HUSB @I0@
1 WIFE @I1@
1 MARR
1 CHIL @I18@
1 CHIL @I19@
1 CHIL @I20@

Mens et ugift par med et barn står således:
0 @F16@ FAM
1 HUSB @I18@
1 WIFE @I21@
1 CHIL @I22@

Efter import fremstår @I18@ og @I21@ som gifte i rapporterne i Legacy9.

Jeg går ud fra, at det er koden "MARR", som angiver at parret er gift (og ikke "HUSB" og "WIFE").

Hvad gør jeg forkert?
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf Anne Marie H » man 27-04-2020 13:49

Jeg ved ikke, hvad My family tree er, men det er jo tydeligvis i det program, at fejlen opstår, når det giver en MARR- kode for par, der ikke er gift. Jeg kan desværre ikke hjælpe med en løsning. Du bør spørge i et forum for det gamle program. Du bør se på, hvordan det er markeret i det gamle program, hvordan ugifte er registreret, og hvordan du får ugift-registreringen med i din gedcom.

Er det ikke muligt, må du rette det manuelt i Legacy efterhånden, som du falder over det.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

bjarni
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 27-04-2020 12:33
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf bjarni » man 27-04-2020 13:54

Der står netop IKKE "MARR" for det ugifte par. Det er derfor jeg ikke forstår, hvorfor de bliver "gifte" i Legacy 9?
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf Anne Marie H » man 27-04-2020 19:10

Da jeg ikke kan lave en gedcom i det program, du har anvendt, har jeg testet Legacy for at se, hvad der sker der.

Der er ikke registreret en MARR ved ugifte par, og der er ikke angivet ægteskab, når jeg efterfølgende importerer filen til en ny fil i Legacy.

Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (67.91 KiB) Vist 11749 gange
I det her viste tilfælde er manden i det andet forhold, som er papirløst (jeg har sat X), og skilt efter sit første ægteskab. Begge dele er angivet korrekt.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

bjarni
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 27-04-2020 12:33
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf bjarni » tirs 28-04-2020 15:47

Jeg er helt ny i Legacy, så det er sikkert mig, som gør noget forkert, og måske ikke ved, hvordan man skelner mellem gifte og ugifte par. Jeg har et slægtstræ med 3000+ personer i min GedCom-fil, så det vil være et omfattende arbejde, hvis jeg skal ændre "partner-status" manuelt.

Jeg har - for at beskrive mit problem bedre - lavet en lille slægttræ i mit gamle program "My Family Tree", som kun har fem personer:

1. Gift Mand
2. Gift Kvinde
Deres fælles søn:
3. Ugift Mand
Hans partner (som han IKKE er gift med):
4. Ugift Kvinde
Deres fælles datter:
5. Barn af Ugift par

Jeg har vedhæftede den GedCom-fil, som "My Family Tree" genererer.
Gift og Ugift par.zip
(727 bytes) Downloadet 322 gange

her kan man se, at "Gift Mand @I0@" og "Gift Kvinde @I1@" er forbundet med "MARR", hvorfor de er gift, mens "Ugift Mand @I2@" og "Ugift Kvinde @I3@" ikke har "MARR":
0 @F0@ FAM
1 HUSB @I0@
1 WIFE @I1@
1 MARR Y
1 CHIL @I2@
0 @F1@ FAM
1 HUSB @I2@
1 WIFE @I3@
1 CHIL @I4@

Jeg har herefter importeret GedCom-filen i Legacy 9 og lavet en efterslægtsberetning, hvor jeg får følgende:
efterslægt.png
(35.32 KiB) Ikke downloadet endnu


Hvorfor står der "Ugift blev gift med Ugift Kvinde", når de ikke er gift i GedCom-filen?
Hvor kan jeg (i Legacy 9) se om de er gift?
Er det blot teksten "blev gift" i rapporten, som er forkert, og hvordan retter jeg den, hvis det er tilfældet?
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf Anne Marie H » tirs 28-04-2020 21:58

Hvordan er det markeret i dit gamle slægtsprogram, at et par ikke er gift?

I Legacy skal der sættes flueben ved feltet Parret blev ikke gift, når det flueben er sat, ændres teksten i rapporterne tilsvarende, men man kan selv bestemme, hvad teksten skal være. Det kan rettes enten for det enkelte par under den viste fane
Ægteskab-parforhold.jpg
(126.19 KiB) Ikke downloadet endnu


Eller du kan lave en generel tilpasning af teksten for parforhold under Valg > Tilpas > 8. Vis > 8.7 Rediger standardtekst for parforhold
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

bjarni
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 27-04-2020 12:33
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf bjarni » ons 29-04-2020 11:42

Ja. Det ugifte par er markeret som "ugifte" i det gamle slægtsprogram. Jeg har også prøvet at importere GedCom-filen i det andet program "Web-trees", som jeg bruger på min hjemmeside. Her bliver ugifte par fint markeret korrekt som "ugifte".

Der er IKKE flueben i feltet "Parret blev ikke gift" efter at jeg importerede til Legacy.
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf Anne Marie H » ons 29-04-2020 12:25

Jeg forhører mig lige i vores internationale testgruppe, om nogen der kender til problemet.

Inden jeg spørger dem, skal jeg lige bede om et link til det program, du laver din GEDCOM i, og som du kalder My Family Tree?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

bjarni
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 27-04-2020 12:33
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf bjarni » ons 29-04-2020 13:44

Tak. Jeg har selv prøvet at exportere fra Legacy og importere igen. Jeg har fundet ud af, at den forventer en spiciel-kode "1 _MARRIED N" for at den vil sætte flueben i "Parret blev ikke gift". Jeg har så prøvet at indsætte denne specielle kode i min test GedCom-fil, hvorefter det virker:

0 @F0@ FAM
1 HUSB @I0@
1 WIFE @I1@
1 MARR Y
1 CHIL @I2@
0 @F1@ FAM
1 HUSB @I2@
1 WIFE @I3@
1 _MARRIED N
1 CHIL @I4@

Her er en link til "My Family Tree":

https://www.microsoft.com/da-dk/p/my-fa ... verviewtab
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf Anne Marie H » ons 29-04-2020 14:35

bjarni skrev:Tak. Jeg har selv prøvet at exportere fra Legacy og importere igen. Jeg har fundet ud af, at den forventer en spiciel-kode "1 _MARRIED N" for at den vil sætte flueben i "Parret blev ikke gift". Jeg har så prøvet at indsætte denne specielle kode i min test GedCom-fil, hvorefter det virker:

0 @F0@ FAM
1 HUSB @I0@
1 WIFE @I1@
1 MARR Y
1 CHIL @I2@
0 @F1@ FAM
1 HUSB @I2@
1 WIFE @I3@
1 _MARRIED N
1 CHIL @I4@

Her er en link til "My Family Tree":

https://www.microsoft.com/da-dk/p/my-fa ... verviewtab


Ok, så er det løst. Det er My Family Tree, der enten ikke danner en gedcom-kode for ugifte, eller danner en kode som Legacy ikke kan genkende. Formentlig det sidste, da en kode for ikke-gift mig bekendt ikke er en kendt gedcom-kode.

Det kan måske løses, når du importerer din gedcom. Legacy skriver i import-vinduet, hvis der er koder, der ikke genkendes. Dermed får man mulighed for at tilknytte den ukendte kode til en kendt kode.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

bjarni
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 27-04-2020 12:33
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Re: Import fra My Family Tree (Ugifte bliver gifte)

Indlægaf bjarni » ons 29-04-2020 16:34

Tildels løst :wink: Det ene program (My Family Tree) antager, at par ikke er gift, hvis der ikke er angivet en "MARR" kode. Det andet program (Legacy) antager at par er gift, hvis der ikke er angivet en "_MARRIED N" kode.

Problemet er, at da "My Family Tree" ikke angiver nogen kode ved ugifte par, har jeg ikke en kode, som jeg kan oversætte til "_MARRIED N". Jeg er derfor nødt til at gennemsøge min GedCom-fil efter "WIFE"-koder, som ikke bliver efterfulgt af en "MARR"-kode og indsætte en "_MARRIED N" manuelt, hvis det er tilfældet. Det er en lidt sur opgave, når jeg har 1500+ par :roll:
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)


Tilbage til "Import og eksport af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster