Legacy går ned af og til efter fletning af to filer

Få hjælp til import og eksport af data fra GEDCOM og andre filer.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Gunhild Dalgaard
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 05-06-2009 07:59
Geografisk sted: Hadsten
Kontakt:

Legacy går ned af og til efter fletning af to filer

Indlægaf Gunhild Dalgaard » man 09-12-2019 21:44

Hej
Legacy fejler ved opstart af programmet efter jeg har lagt to filer sammen. Det sker når computeren har været lukket ned og startes igen.
Jeg kan starte programmet uden problemer, hvis jeg dobbeltklikker på ikonet på databasen i stifinderen.
Filerne har ikke de navne, som de bør have, så noget må jeg jo have gjort forkert. Fejlen var der ikke lige efter fletningen. Skal databasen gemmes igen med et nyt navn eller er jeg helt på den? Jeg bliver nervøs for at jeg til sidst ikke kan starte Legacy
Legacy 9.0.0.332

Venlig hilsen Gunhild Dalgaard
Vedhæftede filer
Udklip 2018.JPG
Udklip 2018.JPG (38.66 KiB) Vist 6857 gange
Legacy Deluxe 9.0.0.269 + Windows 10

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Legacy går ned af og til efter fletning af to filer

Indlægaf Anne Marie H » tirs 10-12-2019 00:42

Gunhild Dalgaard skrev:Hej
Legacy fejler ved opstart af programmet efter jeg har lagt to filer sammen. Det sker når computeren har været lukket ned og startes igen.
Jeg kan starte programmet uden problemer, hvis jeg dobbeltklikker på ikonet på databasen i stifinderen.
Filerne har ikke de navne, som de bør have, så noget må jeg jo have gjort forkert. Fejlen var der ikke lige efter fletningen. Skal databasen gemmes igen med et nyt navn eller er jeg helt på den? Jeg bliver nervøs for at jeg til sidst ikke kan starte Legacy
Legacy 9.0.0.332

Venlig hilsen Gunhild Dalgaard


Du skal starte Legacy fra ikonet på PC-skrivebordet, ikke inde fra stifinderen. Den eneste fil, du skal koncentrere dig om i det skærmprint, du viser, er den øverste fil med det hvide L i den blå cirkel (Legacy-2018 dato 09-12-2019 18:09), resten er hjælpefiler, der dannes af programmet, når du arbejder i det. De kan alle i princippet slettes, men det er der ingen grund til, og du ser dem ikke, hvis du starter Legacy fra skrivebordsikonet. Du ser heller ikke alle de 'mærkelige' filer, når du åbner Legacy og inde i programmet åbner en fil via Fil > Åbn fil.

Husk også, at det er en rigtig god ide, ikke blot at lukke din PC, men Genstarte den jævnligt.

Endelig skal du ikke være bange for, om Legacy vil starte. Vil det ikke, så sker der ikke andet, end at du kan installere det igen. Hvis du har fulgt anbefalingerne, da du installerede Legacy 9, så ligger dine filer helt andre steder på din PC og påvirkes ikke af, om Legacy kan starte eller ikke, og heller ikke af, om det evt. skal geninstalleres.

...og i øvrigt, så har du vel husket at lave sikkerhedskopi af dine filer :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Gunhild Dalgaard
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre 05-06-2009 07:59
Geografisk sted: Hadsten
Kontakt:

Re: Legacy går ned af og til efter fletning af to filer

Indlægaf Gunhild Dalgaard » ons 11-12-2019 00:43

Tak for svaret. Der er så ingenting i vejen. Jeg har slettet ikonet fra proceslinjen - som åbenbart var årsag til at Legacy lukkede ned igen, inden det var startet helt op. Programmet starter nu med det samme fra ikonet på skrivebordet.

Det er rart at vide de øvrige filer kun er hjælpe filer. Jeg tager back up jævnligt til flere steder på og udenfor PC'en. Den bliver også lukket og genstartet med mellemrum, men det er godt at blive mindet om det.
Igen mange tak for hjælpen - Gunhild
Legacy Deluxe 9.0.0.269 + Windows 10


Tilbage til "Import og eksport af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster