Import af GED COM fil

Få hjælp til import og eksport af data fra GEDCOM og andre filer.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Resla
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 28-01-2017 12:03
Kontakt:

Import af GED COM fil

Indlægaf Resla » lør 28-01-2017 20:27

Jeg er helt ny i Legacy.
Dog har jeg arbejdet med slægtsforskning i 15 år.
Jeg har de første 10 år kørt med Win Fam og indtastet rigtig meget.
Så har jeg de sidste 5 år været på My Heritage og der har jeg kunnet lave mig en slægtsbog, men på engelsk
Men vil forfærdelig gerne have den på dansk og det kan My Heritage ikke.
Derfor har jeg exporteret det hele over til My Heritage Family Tree builder og har derefter nu en GED COM fil liggende på mit skrivebord.
Fordi Family Tree builder ikke oversætter tilstrækkelig. Når man går i Rapporter i Bogform står der kun på Engelsk.
Derfor har jeg tænkt mig at importere til Legacy, for de kan vel både importere en GED COM fil på engelsk og senere udskrive slægtsbogen på dansk.
Har jeg ret i det eller har I en bedre ide til hvordan jeg får min GED com fil oversat og udskrevet til en bog, billederne har jeg separat i en mappe ved siden af.
Mvh. René Skou Larsen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import af GED COM fil

Indlægaf Anne Marie H » lør 28-01-2017 23:58

Ja, du kan sagtens overføre din GEDCOM-fil til Legacy. Brug importguiden, når du importerer, og husk at læse Hjælp-filen om GEDCOM-import, inden du går igang, så du er sikker på, at du får tingene korrekt overført.

Hvis du søger her i Forum under Import og eksport af data, så kan du finde flere spørgsmål og svar omkring import af filer fra MyHeritage. De kan sikkert hjælpe dig, så du får det bedste resultat.

Skriv igen, hvis der dukker yderligere spørgsmål op.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Resla
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør 28-01-2017 12:03
Kontakt:

Re: Import af GED COM fil

Indlægaf Resla » søn 29-01-2017 09:36

Tak for svar
Jeg vil også lige forhøre mig om at når jeg importere min engelsk GED COM fil som er på engelsk fra My Heritage.
Kan den så oversættes til dansk inde i Legacy.
Og er der mulighed for at se eksempler på hvordan en slægtsbog bliver i Legacy, kan man se en på nettet.
Mvh. René

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import af GED COM fil

Indlægaf Anne Marie H » søn 29-01-2017 10:12

Resla skrev:Tak for svar
Jeg vil også lige forhøre mig om at når jeg importere min engelsk GED COM fil som er på engelsk fra My Heritage.
Kan den så oversættes til dansk inde i Legacy.
Og er der mulighed for at se eksempler på hvordan en slægtsbog bliver i Legacy, kan man se en på nettet.
Mvh. René


Det er kun de informationer, du har tastet ind, der overføres via GEDCOM, og det går jeg ud fra, at du har gjort på dansk. Dine informationer sættes så ind i tilhørende afsnit i Legacy, som selvfølgelig er på dansk :D

Legacy kan danne flere forskellige typer rapporter, hvor du kan til- og fravælge informationer efter ønske og behov. Desuden er der jo det helt unikke Slægtsbogscenter, hvor du har et helt specielt redigeringsværktøj, så jeg kan ikke anbefale en specifik rapport. Det er meget individuelt, hvad man ønsker at vise og inkludere i sine rapporter.

Du kan prøve dig frem og få vist rapporterne på skærmen, inden du endeligt beslutter, hvilken en du vil vælge - og endelig kan du vælge at få dannet en tekstfil, som du kan redigere, inden du skriver det hele ud.

God fornøjelse - jeg har selv lavet en slægtsbog på over 400 sider, med flere efterslægtslinjer, fotoalbum m.m.m.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

GitAmager2!
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 13-12-2020 13:50
Kontakt:

Re: Import af GED COM fil

Indlægaf GitAmager2! » søn 17-10-2021 14:53

Dette er et spørgsmål til ovenstående. Nok lidt dumt, men jeg kan i hvert fald ikke komme fra MyHeritage til Legacy 9 (de Luxe), og er ved at fortvivle.

Er det nødvendigt at gå via Win Family for at overføre MyHeritage data til Legacy 9 dansk?

(Et helt andet problem, som jeg nok må se at få løst i MyHeritage, er at jeg hele tiden får en pdf og ikke en Gedcom, når jeg forsøger at få MyHeritage til at lave en Gedcom til eksport. De meddeler, at min Gedcom er klar, men det viser sig så at være en pdf fil, som Adobe Reader ikke kan åbne!).

Håber en kan forbarme sig over mig!

Git

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import af GED COM fil

Indlægaf Anne Marie H » søn 17-10-2021 15:59

GitAmager2! skrev:Dette er et spørgsmål til ovenstående. Nok lidt dumt, men jeg kan i hvert fald ikke komme fra MyHeritage til Legacy 9 (de Luxe), og er ved at fortvivle.

Er det nødvendigt at gå via Win Family for at overføre MyHeritage data til Legacy 9 dansk?

(Et helt andet problem, som jeg nok må se at få løst i MyHeritage, er at jeg hele tiden får en pdf og ikke en Gedcom, når jeg forsøger at få MyHeritage til at lave en Gedcom til eksport. De meddeler, at min Gedcom er klar, men det viser sig så at være en pdf fil, som Adobe Reader ikke kan åbne!).

Håber en kan forbarme sig over mig!

Git


Jeg kender intet til MyHeritage, så jeg kan desværre ikke hjælpe umiddelbart, men hvad mener du med "at komme fra MyHeritage til Legacy 9"?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

GitAmager2!
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 13-12-2020 13:50
Kontakt:

Re: Import af GED COM fil

Indlægaf GitAmager2! » man 18-10-2021 15:05

Jeg mener vha af GedCom fil. Man har også i MyHeritage et menu valg, hvor man kan få lavet GedCom fil til eksport. Når jeg brugte dette, fik jeg altid kun en pdf, som jo ikke var til megen nytte. Da jeg så, at Resla, som startede denne tråd, var gået via My Heritage Family Tree Builder, tænkte jeg, at dette måske kunne løse problemet. Jeg ville gerne have overført mine mange data fra My Heritage til Legacy9 dansk. I aftes downloadede jeg så Family Tree Builder. Og så kunne jeg overføre alle mine data dertil. Så ud til at være gået godt bortset fra at alle billedfiler lå samlet i særskilt mappe. Men det kan jeg jo organisere mig ud af. Men så mangler jeg stadig at få overført mine data til Legacy9 dansk deluxe fra Family Tree Builder..

Jeg har svært ved at komme videre. MyHeritage gør tilsyneladende meget for at holde på sine kunder! Jeg kan ikke se, om Resla sluttede med at få sin Gedcom fil importeret i Legacy.

Jeg er først startet med slægtsforskning (hvis man kan kalde det forskning i MyHeritage, hvor jeg har brugte et uendeligt antal timer på at korrigere de mange fejl, som man får via smart matches, indtil man bliver klar over den ringe validitet af disse) her under pandemien. Og står med et slægtstræ på 1700+ personer, da en tipoldemor på min farmors side pludselig ender inde i uradelen. Og skulle gerne have familieslægtstræet færdigt i den tid, jeg har (er 80 år) og have det bevaret i en desktopbaseret form, som ikke bliver til luft i det øjeblik mit abonnement til MyHeritage ophører.

Jeg beklager, hvis mit spørgsmål ikke hører hjemme her.

mvh,

GitAmager2!

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Import af GED COM fil

Indlægaf Anne Marie H » man 18-10-2021 18:52

Jeg kender som nævnt intet til MyHeritage eller FamilyTreeBuilder, men jeg vil da tro, at du kan lave en GEDCOM-fil, som du efterfølgende kan importere i Legacy.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Import og eksport af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster