Nulende uden fødselsdata vises som afdøde?

Få hjælp til import og eksport af data fra GEDCOM og andre filer.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Jim
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 02-01-2016 14:51
Geografisk sted: København
Kontakt:

Nulende uden fødselsdata vises som afdøde?

Indlægaf Jim » lør 02-01-2016 16:15

Når jeg sætter x i "Lever? NEJ" i Personinformation - og jeg ikke kender dødsdata - sættes koden "1 DEAT Y" i gedcom-filen. Men når jeg svarer JA - og ikke kender fødselsdata - så kan det ikke aflæses i gedcom. Har jeg ret?

Som der står et sted: "It is not proper GEDCOM form to use a N(o) value with an event tag to infer that it did not happen. "

Mit præsentationsprogram (TNG) synes at tolke det sådan, at personer uden DEAT-linjen og uden fødselsdata nok alligevel er afdøde. Og dermed skjules de ikke (for uregistrerede besøgende) med et "Nulevende" - hvilket var tanken, når det gælder mine (højst) nulevende kusiner og deres børn og børnebørn. Jeg kender ikke deres fødselsdage, men har sat flueben i "Lever? JA".

Det er forbløffende svært at indsamle data på nulevende, så der er en del personer uden fødselsdatoer. Jeg kan manuelt ændre deres status i TNG til Levende. Men findes der andre løsning - i Legacy?
Jim Theilgaard Høyer
Legacy 8.0.0.533 - TNG 10.1.3.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » lør 02-01-2016 18:28

Du kan selv sætte personerne som nulevende eller død i personinformationsvisningen. I feltet Lever? markeres Ja, hvis personen er nulevende. Nej, hvis personen er død.

Du kan evt. også bruge funktionen 'Avanceret sæt lever'. Se under fanen Funktioner.

I Valg > Tilpas kan man også indstille denne funktion, men under alle omstændigheder skal man være opmærksom på indstillingen, når man indtaster en ny person.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Jim
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 02-01-2016 14:51
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Jim » søn 03-01-2016 00:43

Hej Anne Marie. Jeg kender godt funktionen. Jeg har klikket JA til alle mine nulevende personer. Det jeg spørger om er: Når man svarer JA til "Lever?", uden at skrive en fødselsdato, får det så nogen som helst konsekvens i gedkom-filen?
/ Jim
Jim Theilgaard Høyer

Legacy 8.0.0.533 - TNG 10.1.3.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 03-01-2016 01:54

Jim skrev:Hej Anne Marie. Jeg kender godt funktionen. Jeg har klikket JA til alle mine nulevende personer. Det jeg spørger om er: Når man svarer JA til "Lever?", uden at skrive en fødselsdato, får det så nogen som helst konsekvens i gedkom-filen?
/ Jim


Personer, der er markeret som nulevende, anses som værende nulevende uanset om der er indtastet en fødselsdato eller ej.
Personer, der er markeret som nulevende, kan fravælges i en gedcom-fil, som angivet under knappen Indstillinger for fortroligt. Hvis du vælger Udelad detaljer for nulevende personer medtages personens navn og intet andet. Hvis du sætter flueben ved Skift navn til "Nulevende", vil der blot stå Nulevende i stedet for personens navn.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Jim
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 02-01-2016 14:51
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Jim » søn 03-01-2016 12:37

Vi snakker forbi hinanden.

Jeg kan godt se, at mange har lavet hjemmesider, der består af to datasæt, lavet med to forskellige gedcom-filer, hvor det ene så tilbydes "alle", mens det andet er forbeholdt brugere, der skal logge sig ind. I gedcom-filen til "alle" er de nulevendes navne så ændret til "Nulevende". Jeg kender funktionen. Sådan gjorde jeg også på MyHeritage.

Men med TNG som præsentationsplatform behøver man kun én eksport/import. Man kan i TNG vælge præcist, hvad "alle" kan få lov til se og gøre. Om de må se navne på nulevende eller ej. Om de må læse kildetekster, se fotos eller udtage gedcom-filer. Mens man kan lade alle, man accepterer som brugere, logge sig ind og nyde alle de data, man møjsommeligt har indtastet i Legacy.

Man skal bare vide, at hvis man ikke har skrevet en fødselsdato, men blot klikket JA til Nulevende? - så kommer dette valg ikke med i gedcom-filen. Og personens navn vil være synligt for "alle" i f.eks. TNG. Jeg har gjort flere forsøg, nærstuderet gedcom-filen - og dette er min konklusion. Indtil andre fortæller mig noget andet.

Løsningen: Enten at redigere personen i TNG - eller at få fat i den der fødselsdag...
Jim Theilgaard Høyer

Legacy 8.0.0.533 - TNG 10.1.3.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 03-01-2016 19:36

Du har muligvis ret. På min TNG-side skal alle logge ind. De data jeg viser for alle, findes i en fil jeg har lavet i Legacy. Jeg har slet ikke tænkt den tanke, at jeg kunne få begge dele i TNG.

Hvis det forholder sig som du skriver, så vil jeg kontakte udviklerne i USA og bede dem se på problematikken, så markeringen for nulevende medtages korrekt i en geddcom-fil, uanset om der er fødselsdato angivet eller ej.

Indtil det kommer på plads, kan du f.eks. skrive et ca. fødselsår eller -sted, så det registreres i gedcom-filen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Jim
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør 02-01-2016 14:51
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Jim » søn 03-01-2016 19:46

Det vil jeg gøre.
Uden for denne tråds emne: Jeg kan anbefale "Public Access Control mod" til TNG.
Jim Theilgaard Høyer

Legacy 8.0.0.533 - TNG 10.1.3.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 03-01-2016 20:37

Jim skrev:Det vil jeg gøre.
Uden for denne tråds emne: Jeg kan anbefale "Public Access Control mod" til TNG.


Det vil jeg tage et nærmere kig på :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Import og eksport af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster