Udelad en person

Få hjælp til import og eksport af data fra GEDCOM og andre filer.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

smh
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 04-02-2012 08:43
Kontakt:

Udelad en person

Indlægaf smh » man 28-12-2015 18:25

Kunne der ikke komme et valg, når man vil udelade en person, således at man kan vælge om det både skal være aner og efterkommere eller kun aner.

Mvh.
S Hornsyld

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Udelad en person

Indlægaf Anne Marie H » man 28-12-2015 23:55

smh skrev:Kunne der ikke komme et valg, når man vil udelade en person, således at man kan vælge om det både skal være aner og efterkommere eller kun aner.

Mvh.
S Hornsyld


Ikke forstået? I hvilken forbindelse? Hvis der er tale om en rapport, så kan du jo vælge at udskrive personens aner eller personens efterkommere.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

boejesen
Indlæg: 188
Tilmeldt: lør 19-09-2009 20:00
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf boejesen » tirs 29-12-2015 10:55

I personvinduet under indstillinger for fortroligt har du mulighed for at markere udeladt. Så vises aner og efterkommere efter personen ikke. Hvis det kun er den valgte person, som skal udelades, kan du vælge privat.
Se vedhæftede.
Vedhæftede filer
2015-12-29_105259.png
(55.35 KiB) Downloadet 46 gange
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen
hjemmeside: www.boejesen.dk

smh
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 04-02-2012 08:43
Kontakt:

Indlægaf smh » tirs 29-12-2015 16:57

Tak for svar, det har jeg fundet ud af. Problemet er, at jeg har indskrevet en slægtslinje som jeg er ret sikker på - min tipoldefar. Nu får jeg foretaget en DNA test for at kunne bevise det, men jeg skal sende en ged fil hvor jeg vil undlade den linje indtil jeg har beviser - altså fra "min" tipoldefar og hans aner. Hvis jeg gør en af de beskrevne ting, fjerner jeg enten kun ham eller også mor, mormor og oldefar. Dvs. jeg skal lave en separat fil med dem indtastet igen.

Jeg tænker andre også kunne have et sådan problem og derfor ville det være skønt hvis man også havde en mulighed for at kunne vælge - udelad den aktuelle person og aner.

S. Hornsyld

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 30-12-2015 00:22

smh skrev:Tak for svar, det har jeg fundet ud af. Problemet er, at jeg har indskrevet en slægtslinje som jeg er ret sikker på - min tipoldefar. Nu får jeg foretaget en DNA test for at kunne bevise det, men jeg skal sende en ged fil hvor jeg vil undlade den linje indtil jeg har beviser - altså fra "min" tipoldefar og hans aner. Hvis jeg gør en af de beskrevne ting, fjerner jeg enten kun ham eller også mor, mormor og oldefar. Dvs. jeg skal lave en separat fil med dem indtastet igen.

Jeg tænker andre også kunne have et sådan problem og derfor ville det være skønt hvis man også havde en mulighed for at kunne vælge - udelad den aktuelle person og aner.

S. Hornsyld


Du skal altså lave en gedcom-fil, som indeholder alle personer i din fil, minus din måske-tipoldefar og hans aner. Er det korrekt forstået? Hvis ikke, kan du så forklare lidt nærmere, hvem der skal indgå i gedcom-filen og hvem, der skal være startperson?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

smh
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 04-02-2012 08:43
Kontakt:

Indlægaf smh » ons 30-12-2015 10:17

Ja det er korrekt forstået.

S Hornsyld

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 30-12-2015 13:13

Jeg ville gøre følgende:

Sørg for, at du i Familievisningen har markeret din tipoldefar. Gå derefter til Vis > Navneliste > Avanceret mærkning og mærk alle personer med mærke 1 (hvis ikke det er brugt til andet, eller vælg et andet nummer).

Gå derefter igen gå ind i navnelisten og under avanceret mærkning klik på Fjern mærke 1 (hvis det er det, du har brugt). Det er stadig din tipoldefars navn, der skal stå i personmærkningsfeltet øverst i vinduet. Klik på knappen Aner. Vælg Aner i lige linje og sæt fluebenene i alle felter nedenunder. Nu fjernes mærket fra alle din tipoldefars aner. Det fjernes også fra din tipoldemor, men det er hurtigt sat igen ved at klikke på tallet 1 ved hende i Familievisningen.

Derefter kan du vælge at danne en gedcom-fil for alle personer med mærke 1 (fluebenene skal ikke sættes her).

Det kræver selvfølgelig, at du har markeret, at du vil bruge mærker under Valg > Tilpas > 1.5 Valgmuligheder ved mærkning.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

smh
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 04-02-2012 08:43
Kontakt:

Indlægaf smh » ons 30-12-2015 18:07

Mange tak.


Tilbage til "Import og eksport af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster