Beskæring af mit træ. :)

Få hjælp til import og eksport af data fra GEDCOM og andre filer.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

JohnDK
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 20-02-2014 13:08
Geografisk sted: Schleswig
Kontakt:

Beskæring af mit træ. :)

Indlægaf JohnDK » man 17-03-2014 22:50

Hej venner.

Mit træ er så stort, at det er tid til en beskæring. :)

Nu er det sådan, at det der skæres væk ikke skal smides væk, men bruges i et andet træ, eller i et helt nyt træ.

Er der nogen fix måde der klarer den lille opgave :?:

Hilsen John

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Beskæring af mit træ. :)

Indlægaf Anne Marie H » man 17-03-2014 23:26

JohnDK skrev:Hej venner.

Mit træ er så stort, at det er tid til en beskæring. :)

Nu er det sådan, at det der skæres væk ikke skal smides væk, men bruges i et andet træ, eller i et helt nyt træ.

Er der nogen fix måde der klarer den lille opgave :?:

Hilsen John


Hvorfor beskære? Og hvad? En gren, flere grene?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
BLS
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 05-10-2011 18:56
Geografisk sted: ...i eksil
Kontakt:

Indlægaf BLS » tirs 18-03-2014 10:32

Hvis der ikke går Søren Ryge i den kunne jeg da godt være med på en lytter her.
Jeg er selv interesseret i noget lignende da jeg har mit eget 'træ' og har været så utrolig heldig at blive begavet med et barnebarn. Jeg vil jo så gerne lave et træ til ham og her opstår vanskelighederne:
Jeg vil jo gerne benytte mig af den del af mit eget træ som umiddelbart passer ind i barnebarnets linie, det vil sige mig,fruen, mine børn (naturligvis - den ene er jo barnebarnets mor!)mine søskende, mine forældre og nok deres forældre også - de sidste uden sidegrene. Kan dette gøres på en smart måde, så jeg kan tilføje svigersønnens data 'i den anden halvdel' af barnebarnets træ ?

Det blev så en yderst klumpet forklaring, men håber alligevel at en af jer kan fremtrylle et svar!

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tirs 18-03-2014 11:06

Det BLS (hvem pokker han/hun så er?) her beskriver er jo netop grunden til, at man ikke skal beskære/dele sit/sine børns/sine børnebørns slægtstræ - man fratager jo sig selv muligheden for at lave et komplet anetræ/en komplet anebog til sine børn/børnebørn, og er det ikke det, der er den største del af meningen med, at man slægtsforsker?

Jeg har selv samtlige mine børnebørns aner og anernes efterkommere i min database, og ingen vil kunne overbevise mig om, at jeg skal dele det op på nogen måde.

Legacy har jo flere forskellige faciliteter, der gør det muligt at adskille de forskellige slægtsgrene, f.eks. brug anefarver, brug mærkefunktionen, brug Sæt slægtskab - og endelig kan man jo blot vælge at ændre probanden, hvis man vil lave en rapport, en anetavle, en gedcom-fil, som kun skal indeholder dele af det persongalleri, man har i sin slægtsfil.

Jeg synes, at det er en ualmindelig dårlig ide at beskære/dele sin slægtsfil i flere.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
BLS
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 05-10-2011 18:56
Geografisk sted: ...i eksil
Kontakt:

Indlægaf BLS » tirs 18-03-2014 13:17

amh skrev:Det BLS (hvem pokker han/hun så er?) her beskriver er jo netop grunden til, at man ikke skal beskære/dele sit/sine børns/sine børnebørns slægtstræ - man fratager jo sig selv muligheden for at lave et komplet anetræ/en komplet anebog til sine børn/børnebørn, og er det ikke det, der er den største del af meningen med, at man slægtsforsker?

Jeg har selv samtlige mine børnebørns aner og anernes efterkommere i min database, og ingen vil kunne overbevise mig om, at jeg skal dele det op på nogen måde.

Legacy har jo flere forskellige faciliteter, der gør det muligt at adskille de forskellige slægtsgrene, f.eks. brug anefarver, brug mærkefunktionen, brug Sæt slægtskab - og endelig kan man jo blot vælge at ændre probanden, hvis man vil lave en rapport, en anetavle, en gedcom-fil, som kun skal indeholder dele af det persongalleri, man har i sin slægtsfil.

Jeg synes, at det er en ualmindelig dårlig ide at beskære/dele sin slægtsfil i flere.


Så så rolig nu AMH (hvem pokker så hun er? Ved jeg jo godt Anne :D ) DU har dine initialer og jeg har mine...

Du har naturligvis til dels ret, men jeg tænkte på det måske kunne være for voldsomt for barnebarnet til at give sig i kast med hvis hele dynen var med...
Ergo er det så en bedre idé at kopiere min egen og i den nye sætte barnebarnet som proband og her indskrive hele svigersønnens gren - er det sådan du mener jeg bør gøre?

mand - 58 år :D


Tilbage til "Import og eksport af data"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster