Eksport af gedcom til webtrees

Få hjælp til import og eksport af data fra GEDCOM og andre filer.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Ronlev
Kontakt:

Eksport af gedcom til webtrees

Indlægaf Ronlev » lør 28-02-2015 11:26

Efter af have været godt tilfreds med Legacy på min hjemmeside, blev jeg alligevel fristet til at prøve webtrees og synes trods alt, at det er en bedre præsentation af slægten.

Jeg registrerer stadig alt i Legacy og overfører data til webtrees med "Kun GEDCOM 5,5 og tegnsæt UTF-8". Det virker fint, bortset fra et enkelt problem: Registrering af ikke gifte par. De fremgår af webtrees som gifte. Jeg har fået oplyst, at min gedcom-fil skal indeholde koden _NMR.

Dette tilvalg findes ikke i opsætningen af GEDCOM 5,5. Jeg har læst i Legacy-hjælp, at jeg kan tilknytte _STAT til GEDCOM 5,5, men det løser ikke problemet.

Er der hjælp at hente?

Med venlig hilsen
Claus

bjarni
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Re: Eksport af gedcom til webtrees

Indlægaf bjarni » tors 30-04-2020 10:13

Jeg ved at dette er en gammel tråd - men jeg prøver alligevel at kommentere den, da jeg er stødt på samme problem.

Jeg kan ikke få Legacy 9 til at lave en GedCom fil, som angiver ugifte par som "UGIFTE", så det er forståeligt for WebTrees (og andre programmer).

Som jeg ser det, er problemet, at Legacy antager at ALLE par er gifte - Den laver blot andre tekster for de par, som har et flueben i "Parret blev ikke gift".

GedCom standarden har en kode "MARR", som angiver om et par er gift. Legacy sætter denne kode på ALLE par, hvilket jeg mener er en fejl.

Hvis man fjerner "MARR" koden i GedCom-filen for de par, som ikke er gifte, så bliver de også registreret som "ugifte" i WebTrees (og andre programmer).

Jeg har i min test-GedCom-fil et exeampel, hvor et ugift par (I3 og I4) med et barn (I5) er angivet således:

0 @F2@ FAM
1 HUSB @I3@
1 WIFE @I4@
1 MARR
1 CHIL @I5@

Hvis jeg fjerner den markerede linje "1 MARR", så virker det fint i WebTrees.

Det er meget tidskrævende, at skulle fjerne alle disse linjer i store GedCom-filer, så jeg håber, at der er nogen, som har en bedre løsning.
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)

bjarni
Geografisk sted: Vestbjerg
Kontakt:

Re: Eksport af gedcom til webtrees

Indlægaf bjarni » tors 30-04-2020 12:28

Lige en tilføjelse. I følge GedCom standard gælder følgende deffinition af "MARR"-koden:

MARR {MARRIAGE} A legal, common-law or customary event of creating a family unit of a man and a woman as husband and wife.

Derfor er det mærkeligt (en fejl?), at Legacy sætter "MARR" på ugifte par i de GedCom-filer, som den laver.
Venlig hilsen
Bjarni Mohr Mortensen (Legacy Deluxe 9.0.0.339 + Windows 10)

Tilbage til "Import og eksport af data"