Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Troels Nørgaard Held » lør 29-01-2022 17:36

Jeg har en "meget-langt-ude-fætter" i Oberfranken i Bayern, som jeg har god kontakt med. Da vi begge var interesseret i at finde ud af, hvor mange forskellige linier til nærmeste fælles ane vi har, lavede jeg et slægtskabsskema via slægtskabsberegneren. Da jeg efterfølgende byttede om på vores navne for at ændre navnenes rækkefølge i overskriften på slægtskabsskemaet, gav det et andet resultat for antal linier til nærmeste fælles aner.
Rent logisk må det da være sådan, at antallet af linier til nærmeste fælles aner nødvendigvis må være det samme, hvad enten man regner den ene eller den anden vej.
Jeg har vedhæftet et billede af slægtsskabsberegneren. Mit navn (Troels) står til venstre, den andens til højre. Resultat: 30 forskellige linier til nærmeste fælles aner. Da jeg byttede om på vores navne, blev resultatet 37 forskellige linier. Jeg har vedhæftet de to slægtskabsskemaer.
Jeg kan ikke se andet, end at slægtskabsberegner programmet fejler, så ikke alle linier kommer med.

I vinduet Slægtskabsberegner er der for oven til venstre anvendt teksten "Fælles aner". Nu er det sådan, at en del af anerne er de samme personer, så tal og tekst passer ikke sammen. Det, som tallet er udtryk for, er efter min opfattelse "Antal linier til nærmeste fælles aner". Fint, hvis det kan komme til at fremgå af teksten.

Ved den første beregning stod mit navn til venstre i vinduet Slægtskabsberegner. På rapporten, der kom ud af det, står mit navn til højre. På den ene side er det lidt forvirrende og ikke helt logisk, men på den anden side er det jo ikke noget egentligt problem. Kan det gøres anderledes?
Vedhæftede filer
Slægtskab 000055NOR TNH og 003472THY CAH - 37 Linier.pdf
(167.94 KiB) Downloadet 151 gange
Slægtskab 000055NOR TNH og 003472THY CAH - 30 Linier.pdf
(138.28 KiB) Downloadet 140 gange
Slægtskabsberegner vindue.JPG
(122.11 KiB) Ikke downloadet endnu
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Anne Marie H » søn 30-01-2022 12:36

Jeg kan ikke genskabe denne fejl. Der er korrekt antal uanset, hvordan jeg vender de to, jeg beregner slægtskab på, og personen i venstre side er også personen i kolonnen til venstre i udskriften.

Som du kan se i vedlagte skærmprint, så stemmer betegnelser (og ligeså antal generationer)
B_X.jpg
(81.96 KiB) Ikke downloadet endnu

X_B.jpg
(87.5 KiB) Ikke downloadet endnu


Så du skal kigge nærmere på de personer, der danner jeres slægtslinjer bagud. Der ligger en fejl gemt et eller andet sted i dine registreringer af din eller hans linje.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Troels Nørgaard Held » man 31-01-2022 17:09

Hej Anne Marie. Tak for svaret.
Jeg må jo så igang med at undersøge alle de mange led, - op til 37 linier med op til 14 led, og tilbage igen :| .
Findes der en rapport, som kan vise eventuelle ægteskaber mellem to af samme køn? Ved indtastning siger systemet jo heldigvis til, hvis man forsøger at koble to personer med samme køn sammen, idet det ikke kan give direkte blodsbeslægtet afkom. Men måske har jeg lavet en fejl på et tidspunkt ...
Hvis det ikke giver nogen løsning, kan jeg blive nødt til at udskrive alle 30 + 37 linier og sammenholde dem for at finde, hvilke der kun findes i den ene rapport, og så begynde med at undersøge dem.

Min bemærkning om navnenes rækkefølge i overskriften på slægtskabsskemaet har jeg prøvet at illustrere på det vedhæftede billede.
Vedhæftede filer
Slægtskabsberegner og Slægtskabsskema.JPG
(99.4 KiB) Ikke downloadet endnu
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Anne Marie H » man 31-01-2022 23:37

Når du kører en Filvedligeholdelse > Kontroller/reparer, kan du vælge at få vist parforhold mellem personer af samme køn.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Troels Nørgaard Held » tors 03-02-2022 17:05

Jeg kørte Kontrollér/reparér i fuldt omfang inden jeg lavede slægtskabsrapporterne. Der var kun nogle småfejl, som blev rettet. Har lig kørt fuld kontrol igen. Ingen fejl.

Det er en meget mystisk fejl. Når der er et vist antal forbindelseslinier mellem A og B, må der logisk set uvægerligt være nøjagtigt lige så mange linier fra B til A. Jeg har ikke hørt om ensrettede veje inden for slægtskaber ... .
Problemet får lov til at ligge, i hvert fald en tid.
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Troels Nørgaard Held » søn 20-02-2022 18:10

Hej Anne Marie
I mit indlæg af 31.01.2022 og et tidligere indlæg skrev jeg noget om personnavnenes rækkefølge i overskriften på Slægtskabsskemaet, og jeg medsendte et billede, hvor jeg sammenhold opstillingen i vinduet Slægtskabsberegner med opstillingen i udskriften Slægtskabsskema. Jeg har udbygget billedet lidt, så det ulogiske og forvirrende i rækkefølgen af navnene i overskriften fremgår tydeligere.
I overskriften på det viste slægtskabsskema står:
"Troels Peter Nørgaard (Held) er tiptipoldeforældres tiptipoldebarn til Lis Tanggaard"
skønt kolonnen unde navnet på den venstre person hører til den højre person, og modsat.
En mere logisk overskrift vil være:
"Lis Tanggaard er tiptipoldeforældres tiptipoldebarn til Troels Peter Nørgaard (Held)"
Navne rækkefølger i en sådan overskrift passer med kolonnernes rækkefølge i både Slægtskabsberegner og Slægtskabsskema.

Det, der er nu, er jo som sådan ikke forkert, men det forekommer hverken at være logisk eller hensigtsmæssigt.
Jeg håber, det kan blive ændret, vel vidende at det vil kræve lidt om-programmering.
Vedhæftede filer
Slægtskabsberegner og Slægtskabsskema 2.JPG
(186.44 KiB) Ikke downloadet endnu
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Anne Marie H » søn 20-02-2022 19:00

Troels Nørgaard Held skrev:Hej Anne Marie
I mit indlæg af 31.01.2022 og et tidligere indlæg skrev jeg noget om personnavnenes rækkefølge i overskriften på Slægtskabsskemaet, og jeg medsendte et billede, hvor jeg sammenhold opstillingen i vinduet Slægtskabsberegner med opstillingen i udskriften Slægtskabsskema. Jeg har udbygget billedet lidt, så det ulogiske og forvirrende i rækkefølgen af navnene i overskriften fremgår tydeligere.
I overskriften på det viste slægtskabsskema står:
"Troels Peter Nørgaard (Held) er tiptipoldeforældres tiptipoldebarn til Lis Tanggaard"
skønt kolonnen unde navnet på den venstre person hører til den højre person, og modsat.
En mere logisk overskrift vil være:
"Lis Tanggaard er tiptipoldeforældres tiptipoldebarn til Troels Peter Nørgaard (Held)"
Navne rækkefølger i en sådan overskrift passer med kolonnernes rækkefølge i både Slægtskabsberegner og Slægtskabsskema.

Det, der er nu, er jo som sådan ikke forkert, men det forekommer hverken at være logisk eller hensigtsmæssigt.
Jeg håber, det kan blive ændret, vel vidende at det vil kræve lidt om-programmering.


Tak Troels,
Jeg tror desværre ikke, at det er noget, som vi kan formå programmørerne til at gøre noget ved. Opbygningen er den samme på alle de sprog, som Legacy kan bruge. Og i virkeligheden er det jo et spørgsmål om, hvordan man læser tingene. Jeg synes også, at det afhænger af, hvilke personer man søger slægtskab på. Prøv f.eks. en direkte linje. Det er ikke noget, som jeg kan gøre noget ved, men noget som programmørerne i USA skal gøre og afgøre, om det skal ændres. Der er sikkert nogle, der har en anden opfattelse, og jeg må indrømme, at jeg aldrig har skænket det en tanke 8)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Slægtskab - Ikke samme resultat ved den ene vej og den anden vej

Indlægaf Troels Nørgaard Held » søn 20-02-2022 19:50

Tak for svaret. Nu kan jeg lægge dét spørgsmål til side. Måske bliver jeg overrasket på et tidspunkt :-)
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster