Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Troels Nørgaard Held » lør 29-01-2022 14:19

Den 18.07.2021 og 22.08.2021 skrev henholdsvis Knud Heidelbach og Finn Hove om, at der blev sat forkerte personnavne på begivenheder. Jeg har konstateret noget lignende. Det er nok til dels det samme problem, som allerede er kommenteret af Anne Marie Holck :-) og sendt videre til programmørerne, men måske er der mere i det. Derfor denne redegørelse. (Hvis den er irrelevant, så se bort fra den.)
Mit Legacy de Luxe program er version 9.0.0.393, og jeg har kørt kontrol og fejlrettelse på slægtsfilen (eneste fejl var et par tomme ægteskaber).
Problemet med forkerte personnavne på begivenheder ser for mig ud til at være opstået i forbindelse med opdateringen til version 9.0.0.393 den 12.07.2021.
Min rf1 fil for den 12 generationers rapport, som rapporterne (efterslægtsbøgerne) beskrevet nedenfor dannes ud fra, er senest ændret den 12.05.2021. Begivenheder blev kun medtaget på børn af sidste slægtled (12. generation. Børnene er 13. generation).
- I en rapport udskrevet den 13.05.2021 er der ingen fejl. Begivenheder er medtaget på personer tilhørende alle 12 generationer, og på børn af 12. generation. Jeg har ikke konstateret, at forkerte personer er knyttet til begivenhederne.
- I en rapport udskrevet ud fra samme rf1 fil og for den samme person den 07.11.2021 er begivenheder medtaget på personer i alle 12 generationer, men begivenheder mangler generelt på børnene af 12. generation.
- I en rapport udskrevet ud fra samme rf1 fil og for den samme person den 28.01.2022 er begivenheder medtaget på personer i alle 12 generationer, også på børnene af 12. generation, men for børnene er der fejl i persontilknytningen. Fejlen, som jeg i rapporten kun har set være på begivenheder for børnene af 12. generation (sidste generation), er: Der er ikke fejl på alle børnenes begivenheder, men på en del af dem. Fejlen består i, at teksten "Begivenheder i hendes liv" er blevet til "Begivenheder i hans liv", og omvendt. Se de gule markeringer i vedhæftede uddrag af rapporten.
Siden sidste sommer har jeg udskrevet lignende rapporter på forskellige personer og med forskelligt antal generationer, men jeg har kun set fejlen ved børn af sidste generation. Ud over denne fejl er rapportdannelsen øjensynligt også ustabil.

Og så en anden ting: Jeg mener, at jeg tidligere har kunnet tilvælge visning af begivenheder på børn generelt, dvs. på børn af alle generationer, men på fanen "Rapportvalg" er det felt nedtonet. Er det en fejl, eller er det et bevidst valg af udviklerne, fordi børnenes begivenheder kan tilvælges, så de vises i den generation, de er (den efterfølgende generation).
Vedhæftede filer
Efterslægtsbog ombytning af hendes hans.pdf
(156.06 KiB) Downloadet 139 gange
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Anne Marie H » søn 30-01-2022 09:41

Det er nok en simpel ombytning af [HansHendes] i den specifikke sætningsopbygning.
Åbn den specifikke begivenhed, og klik på Redigér. Klik så på knappen Redigér sætningsopbygning for begivenhed.... Der finder du sikkert en eller flere af sætningerne, hvor der står [HendesHans]. Det skal ændres til [HansHendes]. Er det ikke årsagen, så skal du tjekke, at den pågældende mand ikke er angivet som kvinde, dvs. ikke står i familievisningens højre vindue.

Jeg ved ikke, hvad du mener med en rf1-fil. Den fil, vi skal arbejde med i Legacy, skal have endelsen .fdb, alle andre filer er ikke valide.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Troels Nørgaard Held » man 31-01-2022 15:10

Hej Anne Marie. Tak for dit svar.
Som før skrevet opstår fejlen ikke ved begivenheder hos alle børn af personer i 12. generation, men kun hos nogle af dem.
Og jeg vil tilføje, at fejlen også optræder hos nogle af børnenes ægtefæller. Se det tidligere fremsendte uddrag af rapporten, hvor fejlene er markeret med gult.
Alle børnenes køn og deres ægtefællers køn er kontrolleret. Ingen fejl.
Har kigget under "Redigér sætningsopbygning for begivenhed" for de enkelte begivenheder. Der står [HanHun] overalt.
Har kigget under "Valgmuligheder for efterslægtsbog" for den aktuelle rapport. Der står "Begivenheder i [hans/hendes] liv:" (se vedhæftede). Det er vel korrekt og generelt gældende for alle personer i rapporten, også for børnene af 12. generations personer og deres ægtefæller. Det er her rapportgeneratoren fejler.
Kort sagt, det er ikke lykkedes mig at finde nogen fejl i slægtsfilen eller i rapportopsætningen, og heller ingen forklaring på, hvorfor fejlen kun opstår hos nogle børn og nogle ægtefæller og ikke hos alle.
Rf1 filtypen kender du jo nok. Det er filtypen for de individuelle rapportopsætninger, man ønsker at gemme til senere brug. Det kan være for at gøre det nemmere for en selv, og måske fordi man har skrevet noget speciel tekst til rapportens forside via knappen "Forside" eller til sideoverskrifterne via fanen "Overskrift". Når man gemmer det, behøver man ikke skrive det igen, når man har brug for en ny udskrift af rapporten. Man henter blot rtf opsætningsfilen igen. Se vedlagte minivejledning.
Vedhæftede filer
Gemme og genbruge rapportopsætning rf1 for efterslægtsbog.JPG
(138.39 KiB) Ikke downloadet endnu
Valgmuligheder for efterslægtsbog - hans og hendes.JPG
(39.79 KiB) Ikke downloadet endnu
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Anne Marie H » tirs 01-02-2022 00:11

Jeg bemærkede i et andet indlæg, at du tilsyneladende ikke har opdateret til seneste version. Tjek på fanen Startside og opdater.

Nogle fejl af den type du nævner, kan skyldes, at man har foretaget ændringer for ofte i en rapport. Dette afhjælpes ved at slette .usr-filerne. Dem finder du i en mappe ved navn usr i mappen Dokumenter >LegacyFamilyTree>_AppData (såvidt jeg lige husker, er ikke ved min pc lige nu),
Slet filerne i mappen (det nulstiller dine indstillinger for dine rapporter) Hvis du vil indgå det, kan du nøjes med at slette de relevante, desc og descend.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Troels Nørgaard Held » tirs 01-02-2022 17:53

Tak for forslagene.
Jeg har nyeste version af Legacy, 9.0.0.393. (Har haft den siden i sommers.)
Du skriver, at sletning af alle .usr filerne i mappen AppData/Usr nulstiller mine indstillinger for mine rapporter. Er det de indstillinger (opsætning), som fremgår af i vinduet "Valgmuligheder for efterslægtsbog", når jeg vælger rapporten "Efterslægtsbog"?
Hvis det er det, så burde mine sidst valgte indstillinger, som jeg har gemt i rf1 filen, ikke blive berørt. (Når man over tid har udskrevet rapporter til en del forskellige formål, vil der uvægerligt være sket mange ændringer i opsætningen.)
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Anne Marie H » tirs 01-02-2022 20:15

Jo, det kan sagtens være en fejl, der er gemt i din rf1 fil. Så du er nødt til at slette og lave indstillingerne forfra, så vi sikrer os, at den fejlmulighed kan udelukkes.

Næste skridt må være, at jeg får din fil, så jeg kan teste og se, om det er program eller fil, der er årsag til de problemer, du oplever.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Troels Nørgaard Held » tors 03-02-2022 15:58

Hej Anne Marie
Nu har jeg vist prøvet alt!
1) Først slettede jeg filerne Desc.usr og Descend.usr i mappen _AppData. (Jeg valgte ikke at slette alle .usr filer i _AppData mappen, da jeg så, formoder jeg, ville slette samtlige indstillinger og opsætninger, jeg har lavet, også opsætningen af selve Legacy programmet. Det ville være træls at skulle begynde helt forfra med alting.)
Jeg slettede ikke filen DescNarr.usr, da du ikke nævnte den.
I vinduet "Valgmuligheder for efterslægtsbog" lavede jeg så en opsætning, som svarede til den, jeg tidligere havde brugt (Jeg brugte altså ikke min gamle .rf1 fil).
Jeg dannede rapporten, men resultatet var uændret, dvs. forkert. Eneste ændring var, at et personfornavn var brugt i stedet for hans/hendes. Forklaringen på det må være, at jeg ved at slette Desc.usr og Descend.usr filerne nulstillede efterslægtsrapport generatoren. På fanen Tekstvalg 1 stod der for Personbegivenheder nu "Om [Fornavn]". Tidligere stod der "Begivenheder i [hans/hendes] liv:". Se vedhæftede filer 1 og 2.
Jeg bemærkede, at der i rapporten nogle steder kun stod "Om", som om rapportgeneratoren ikke havde kunnet finde noget navn.
2) Så dannede jeg rapporten på en ret ny og stærk pc, som fik Legacy installeret i september 2021 og også har nyeste udgave af Legacy. De eneste indstillinger, der var lavet, var opsætning af selve Legacy programmet (Opsat på helt samme måde som på min stationære pc.)
Resultat som ved 1), dvs. stadig forkert.
3) så prøvede jeg (i blinde :-)) at ændre teksten for Personbegivenheder fra "Om [Fornavn]" til "Om [Navn]". Se vedhæftede fil 3.
Resultatet blev forkert som ved 1), men i stedet for fornavn stod der nu det fulde navn på en person (incl. Titelsuffiks).
Noget interessant viste sig: Det personnavn, det stod ved begivenheder for den første person i den 12. generation, var navnet på probanden, dvs. den første person i første generation. I de følgende generationer var det samme tilfældet, hvis der var begivenheder ved den første person i generationen.
Ved øvrige personer er navnet ofte hente fra den foranstående person, men ikke altid.

MIN KONKLUSION:
Fejlen må ligge i programmets rapportgenerator.
Fejlen betyder, at de efterslægtsrapporter, der kan udskrives i øjeblikket, desværre er nærmest ubrugelige, med mindre man fravælger at medtage Begivenheder, - men Begivenheder er vel en meget vigtig del i de fleste rapporter.
Fejlen ser i øvrigt nu ud til at være af samme art, som dem der er behandlet under indlæggene "Begivenheder henviser til forkerte personer" af 22.08.2021 og "Mulig rapportfejl" af 18-07-2021. Tak til Anne Marie for, at den er indberettet. Så kan vi håbe på, at fejlen er rettet i næste opdatering.

SPØRGSMÅL OG FORSLAG:
Hvad er koden for det fulde navn inklusiv efternavn (men uden præfiks og suffiks)?
Det vil jeg selv gerne sætte ind i rammen [ ] i sætningen for Personbegivenheder, så jeg kan få det fulde navn ud i stedet for kun det første fornavn.
Jeg synes ikke, at det er tilfredsstillende med kun det første fornavn. Måske har personen et dobbeltnavn, eller det i praksis brugte fornavn er måske det andet eller tredje fornavn. En del i min slægt har både 3 og 4 fornavne, som ofte i flæng blev brugt enkeltvis eller som dobbeltnavne i forskellige kombinationer. Rigtig mange hedder Johann som første fornavn, men ofte brugte de slet ikke det navn. Der forekommer endvidere ofte variation i efternavnet, enten forskellig skrivemåde eller regulært navneskift.
Jeg kan se af andre indlæg, at andre end mig har det svært med kun at have det første fornavn i rapporten.
Af disse grunde foreslår jeg, at det fulde navn inklusiv efternavn (men uden præfiks og suffiks) indsættes som standard i Legacy for Personbegivenheder i efterslægtsrapporten (i hvert fald i den danske udgave). (Man kan selvfølgelig også gå tilbage til hans/hendes, men mon ikke navn er at foretrække, da det tydeliggør, hvem der er tale om.)
Vedhæftede filer
Personbegivenheder 3.JPG
(119.32 KiB) Ikke downloadet endnu
Personbegivenheder 2.JPG
(101.76 KiB) Ikke downloadet endnu
Personbegivenheder 1.JPG
(99.79 KiB) Ikke downloadet endnu
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Anne Marie H » tors 03-02-2022 18:25

Hvis jeg skal gå videre med denne, så er jeg nødt til at have din fil. Jeg kan ikke gendanne de fejl, du beskriver i min egen fil.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Troels Nørgaard Held » tors 03-02-2022 22:25

Jeg sender efterslægtsbogen som pdf fil, pr. mail. Jeg har sat programmet til at udskrive hele personens navn, da det så er lettere at se, hvor fejlene er. Der er ikke fejl ved alle poster. Rapporten er med 12 generationer. Fejlene er de samme i rapporter med færre generationer, og i rapporter med helt andre personer.
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Anne Marie H » lør 05-02-2022 02:10

Fejlen er fundet og vil blive rettet ved næste opdatering. Det kræver dog, at man under Valgmuligheder for de forskellige bøger klikker på knappen Sæt i nederste højre hjørne og vælger Sæt til Legacy-standard. Se vedlagte skærmprint
Valgmuligheder-for-efterslægtsbog.jpg
(146.06 KiB) Ikke downloadet endnu
, som viser, hvordan teksten skal være anført for at undgå den fejl, som Troels Held har beskrevet.

Man kan også selv rette teksten, så den er enslydende med det viste, så behøver man ikke vente til næste opdatering.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Knud Heidelbach
Indlæg: 156
Tilmeldt: ons 06-02-2013 08:45
Geografisk sted: 4600 Køge
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Knud Heidelbach » lør 05-02-2022 14:17

Hej Anne
Du skriver: "Man kan også selv rette teksten, så den er enslydende med det viste, så behøver man ikke vente til næste opdatering."
Det holder desværre ikke der er stadig rod i hans og hendes
Venlig hilsen
Knud

Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11 (64 bit)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Anne Marie H » lør 05-02-2022 16:29

Knud, jeg har lige lavet en rapport på 43 sider - alle 'hans' og 'hendes' er korrekte. Vis mig et skærmprint af din indstilling samt hvor du ser fejlen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Troels Nørgaard Held » lør 05-02-2022 18:54

Hej Anne Marie
Nu er jeg kommet hjem fra min Jylland-rundt tur, og frisk efter en lille lur :-) har jeg lavet et par rapporter. Jeg må skuffe dig med at støtte Knud: Fejlen er der stadig. Jeg har prøvet at beskrive det nedenfor:

Jeg har udskrevet et par rapporter. De er med samme proband og 12 generationer som tidligere. (Nummeret i mit ID nummer er Rin nummeret)

I den første rapport er Tekstvalg 1 som angivet af dig "Begivenheder i [Hans/Hendes] liv [var/er]:"
Der ses fejl, men kun omkring de steder, hvor der er begivenheder på kvinder. Det er der nogle af i 12. generation, fra side 79.
Man ser fejlene, når der står "hans" ved en kvinde og "hendes" ved en mand, men man ser ikke eventuelle fejl, hvor der er en forkert mand under en mand, eller forkert kvinde under en kvinde. Jeg har markeret de synlige fejl i 12. generation med gult.

I den anden rapport har jeg ændret Tekstvalg 1 til "Begivenheder i [Navn]s liv [var/er]:"
Nu ses fejl ved de samme personer som ovenfor, men nu er der personnavn på. Hvor fejlen ovenfor var "hendes", står der nu et kvindenavn. Hvor fejlen ovenfor var "hans", står der nu et mandsnavn. Der ses derud over fejl ved en del af mændene, hvor der er et forkert mandsnavn. Navnet ser ud til at være "hentet" hos en af de nærmeste foregående personer. Er der en begivenhed under den første person i en generationen er navnet dog probandens navn, dvs. hentet helt fra 1. generation. For nogle enkelte personer mangler der navn, men det henfører jeg til, at min tekstkodning [Navn] ikke er helt fyldestgørende. Hvis du giver mig en mere korrekt kode, laver jeg gerne en ny rapport.

Jeg sender de to .pdf rapporter til dig på mail sammen med mine .rf1 filer med opsætningen. Sidst i filnavnene står der henholdsvis Hans-Hendes og Navn, så du kan se, hvad der er hvad.
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Anne Marie H » lør 05-02-2022 22:46

Nu har jeg testet igen med Troels' fil i Legacy 9.0.0.393, og det er korrekt, at der stadig er fejl i Hans/Hendes-sætningen, jeg tester med beta-versionen af Legacy, og der er fejlen ikke at finde, så den kommer på plads ved næste opdatering, men husk at klikke på knappen Sæt, som vist her
Saet.jpg
(210.12 KiB) Ikke downloadet endnu


Jeg troede fejlen kunne rettes i Legacy 9.0.0.393 ved blot at ændre teksten, men der ligger åbenbart andre ting i fejlen end en simpel tekstrettelse, så jeg beklager vildledningen :oops:
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Knud Heidelbach
Indlæg: 156
Tilmeldt: ons 06-02-2013 08:45
Geografisk sted: 4600 Køge
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Mere om begivenheder og forkert personer

Indlægaf Knud Heidelbach » søn 06-02-2022 13:08

OK glæder mig til opdateringen, håber den kommer snart
Venlig hilsen
Knud

Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11 (64 bit)


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster