Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Troels Nørgaard Held » ons 21-04-2021 22:16

Hej
Når jeg udskriver Efterslægtsbøger via menupunktet "Rapport, Efterslægsbog", mangler en del af noterne ofte i Stedindeks listen, dvs. kun stednavnet udskrives på listen, ikke noten. Se vedhæftede fil "Stedindeks - noter mangler". På den udskrevne side mangler noten ved de navne, der er markeret med gult. Jeg har kontrolleret, at der er noter til navnene, og at der ikke er tomme linier eller anden "snavs". Se vedhæftede billede "Tilføj-Rediger Sted" for stedet Langenau.
Problemet er i ikke nyt. Jeg har søgt at finde svar via tidligere spørgsmål i Forum, men uden held.
Min Legacy version er 9.0.0.384.
Med venlig hilsen
Troels Nørgaard Held
Vedhæftede filer
Stedindeks - noter mangler.pdf
(212.14 KiB) Downloadet 216 gange
Tilføj-Rediger Sted.JPG
Tilføj-Rediger Sted.JPG (52.32 KiB) Vist 5130 gange
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Troels Nørgaard Held » lør 29-01-2022 13:36

Tak til dig, Anne Marie Hock, for dialogen om problemet med, at noterne til steder undertiden mangler i Stedindeks i rapporter, og tak at du i maj 2021 sendte problemet videre til programmørerne. Jeg følger med i, om nye opdateringer løser det. Problemet findes fortsat i version 9.0.0.393 af 12.07.2021.
- dette også skrevet for information af andre brugere, der har problemet.
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Anne Marie H » søn 30-01-2022 11:02

Jeg rykker for svar på denne - det er programmørerne, der suverænt bestemmer, hvornår indmeldte fejl rettes, så der er ikke meget jeg kan gøre...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Anne Marie H » søn 30-01-2022 11:17

Troels Nørgaard Held skrev:Hej
Når jeg udskriver Efterslægtsbøger via menupunktet "Rapport, Efterslægsbog", mangler en del af noterne ofte i Stedindeks listen, dvs. kun stednavnet udskrives på listen, ikke noten. Se vedhæftede fil "Stedindeks - noter mangler". På den udskrevne side mangler noten ved de navne, der er markeret med gult. Jeg har kontrolleret, at der er noter til navnene, og at der ikke er tomme linier eller anden "snavs". Se vedhæftede billede "Tilføj-Rediger Sted" for stedet Langenau.
Problemet er i ikke nyt. Jeg har søgt at finde svar via tidligere spørgsmål i Forum, men uden held.
Min Legacy version er 9.0.0.384.
Med venlig hilsen
Troels Nørgaard Held


Bare lige en kommentar til din stedregistrering: Kort navn er ikke blot en 'omvendt' angivelse af samme navn. Kort navn kunne i det viste eksempel være Langenau eller Tettau, som er to forskellige steder, men lagt ind i din database som samme sted?? Jeg er ret forvirret af din stedangivelse (og jeg ved godt, at det ikke er det, det handler om). Jeg vil anbefale, at du bruge Steddatabasen til at angive dine steder, så er du sikker på, at der er konsistens i dem, og at du får brugt samme stedbetegnelse for alle de personer, der måtte have tilknytning til et bestemt sted/sogn. Samtidig får du også tilføjet længde- og breddegrad, så stedet kan placeres på et kort. Bemærk også, at adresse-angivelser ikke skal stå her. De bør indskrives som vist her
Adresse-angivelse.jpg
(120.37 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Anne Marie H » søn 30-01-2022 12:11

Jeg har siddet og testet fejlen med de manglende notater igen, og jeg har fundet årsagen til at den opstår. Den opstår kun, når der er sat flueben under Rapportvalg... > fanen Format > Brug korte stednavne.

Så lige nu kan du komme over fejlen ved at fjerne det omtalte flueben, så kommer alle stednotater med.
FjernFlueben.jpg
(162.24 KiB) Ikke downloadet endnu
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Troels Nørgaard Held » man 31-01-2022 15:51

Hej Anne Marie. Tak for dit svar, og din ihærdighed med at indkredse årsagen til fejlen :-). Jeg vil fjerne fluebenet ved "Brug korte stednavne" som beskrevet af dig, indtil programmørerne har fikset problemet.

Jeg er helt i, at spørgsmålet om at anvende steddatabasen eller ej ikke har noget at gøre med ovennævnte problem. Jeg har indtil nu valgt ikke at bruge steddatabasen, da jeg for længe siden prøvede det, men uden at jeg dengang var tilfreds med resultatet. Jeg havde en del små steder og forsvundne fordums lokaliteter, som ikke var at finde i steddatabasen, - men dem må jeg vel så kunne oprette?
Jeg har ret godt styr på ikke at oprette steder flere gange, blandt andet ved at skrive noget af stednavnsbeskrivelsen i omvendt rækkefølge, så f.eks. alle stednavne i tyske delstater samles i grupper, der gør det lettere at overskue, om der er dubletlignende steder i registeret, for det kan der let komme.
Men nu har du jo flere gange ihærdigt prøvet at få mig til at indse det fornuftige i at bruge steddatabasen, så nu må jeg snart overgive mig og prøve det :-).
Er steddatabasen en del af slægtsfilen, eller er den gemt i en anden fil i mappen Data? Hvis ja, hvilken?
Prøver steddatabasen automatisk at rette i de stednavne, der allerede er oprettet, eller sker det kun ved en aktiv handling fra min side?
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Anne Marie H » man 31-01-2022 23:55

Download steddatabasen herfra - den indeholder de danske sogne herreder og amter frem til 1972. Nogle har problemer meddownload, men skift af browser løser det problem. Databasens placering må ikke ændres, men skal placeres som angivet ved download.

Steddatabasen ændrer intet i de indtastninger, der er eller bliver foretaget. Alt, hvad du indtaster, skal manuelt tjekkes og godkendes af dig ved at klikke på knappen med en blå globus. Du kan også vælge at klikke på globussen, når du skal indtaste et nyt sted,,og så bruge steddatabasens forslag til stedbetegnelse.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Anne Marie H » fre 04-02-2022 12:31

Programmøren har fundet fejlen, som skulle blive rettet ved næste opdatering.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Troels Nørgaard Held » fre 04-02-2022 14:18

:-) - og tak for samarbejdet med dig og for din indsats.
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægstbog, Stedindeks: Noter mangler undertiden

Indlægaf Troels Nørgaard Held » søn 15-05-2022 17:30

Med Legacy 9 Version 9.0.0.414 er problemet med, at ved valg af Korte Stednavne manglede noterne ofte i Stedregisteret i både anebog og efterslægtsbog, løst. :-) Tak
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster