Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Karsten Egeblad
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 15-08-2005 20:32
Geografisk sted: England
Kontakt:

Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Karsten Egeblad » tors 21-09-2017 16:34

Hej,

Når jeg printer en efterslægtsbog får jeg forskellig sætningsopbygning selvom begivenheden er den samme og rollen er den samme (def. af Legacy9)

Han var fadder ved Sophie Camilla Andersens dåb den 2 Feb. 1845 I Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.7
Carl var fadder ved Frederik Vilhelm Andersens dåb den 9 Maj 1847 i Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.8
Han var fadder ved Ole Hans Harald Andersens dåb den 2 Sep. 1849 I Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.9
• Han findes i folketællingen 1 Feb. 1850 i Sct. Annæ Vester kvarter, København, Sokkelund herred, Københavns
amt.10 (Adelgade 214, 3 sal, København.) Denne begivenhed blev delt med Andreas Nicolai Andersen (Barn),
Frederik Vilhelm Andersen (Barn), Johanne Frederikke Mandrup (Hustru), Ole Hans Harald Andersen (Barn),
Sophie Camilla Andersen (Barn), og Thorvald Carl Andersen (Barn)
Carl var fadder ved Julie Caroline Andersens dåb den 22 Feb. 1852 I Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.11

Opsætningen er den sammen for de forskellige begivenheder men for forskellige personer. Jeg bruger delt begivenhed for dåb og anvender standard rollen *Fadder.

Er det er fejl eller har jeg misset et eller andet i opsætningen :roll:
Med venlig hilsen

Karsten Egeblad

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Anne Marie H » tors 21-09-2017 21:28

Hverken det ene eller det andet - det afhænger af, hvor i rækken sætningen er placeret. Hvis sætningen er den første i kronologien, så vil der stå navnet, hvis den er anden eller senere, vil der stå han. Det er sådan det er tænkt, så navnet ikke gentages hele tiden.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Karsten Egeblad
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 15-08-2005 20:32
Geografisk sted: England
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Karsten Egeblad » fre 22-09-2017 14:50

Tak for svar men jeg synes ikke det giver mening jf mit eksempel som er kopieret direkte fra rapporten. Der står jo skiftevis

- Han
- Carl
- Han
- Han
- Carl

Hvis jeg skal følge det du skriver så burde der have stået:

- Carl
- Han på de efterfølgende sætninger

men da dette ikke er tilfældet så virker det som om Legacy ikke har helt styr på det og dermed en fejl.
Med venlig hilsen



Karsten Egeblad

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Anne Marie H » fre 22-09-2017 20:18

Det er ikke en fejl, og du kan selv rette det, så det bliver, som du vil have det. Det er også et spørgsmål om, hvilke sætninger det drejer sig om, idet de ældste begivenheder ikke have muligheden [FornavnHanHun].
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Karsten Egeblad
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 15-08-2005 20:32
Geografisk sted: England
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Karsten Egeblad » lør 23-09-2017 07:30

Tak for svar :-)

Kan du guide mig i den rigtige retning, da jeg synes sætningerne er sat ens op og at de udspringer af den samme begivenhed med den samme rolle.
Med venlig hilsen



Karsten Egeblad

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Anne Marie H » lør 23-09-2017 15:49

Hver begivenhed har 8 felter med forskellige tekster, som bruges alt efter, hvilke af de tre begivenhedsfelter (Beskrivelsesfelt, Datofelt og Stedfelt), der er udfyldt.

Gå ind i Masterliste for begivenhedsdefinitioner og markér den begivenhed, du ønsker at ændre teksterne i, klik så på Redigér. Klik på knappen Hjælp, hvor du finder forklaringerne for ændring af begivenhedsteksterne.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Karsten Egeblad
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 15-08-2005 20:32
Geografisk sted: England
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Karsten Egeblad » lør 23-09-2017 16:43

Det er modtaget men forklarer stadig ikke hvorfor den samme delte begivenhed med samme input giver to forskellige output. Jeg bruger standardrollen som ikke er ændret.
Jeg har måske forklaret mig dårligt så prøver at tage 2 i min verden identiske dåb hvor faderen er fadder men giver to forskellige resultater.

Ovenstående fremkommer når jeg går ind på personen og vælger Delt Dåbsbegivenhed klikker Rediger Rolle,Hvis jeg derefter i dropdown listen vælger Tilføj/rediger rolle, vælger *Fadder og rediger rolle. Der har jeg sætningen:
[FornavnHanHun] var fadder ved [PrimærPerson]s dåb [denDato] [iSted].

Nu vælger jeg det næste barn og gør det samme som ovenstående - der anvendes def.:
[FornavnHanHun] var fadder ved [PrimærPerson]s dåb [denDato] [iSted].

Når jeg køre rapporten Efterslægtbog får jeg som jeg illustrerede forleden:

Om Carl:
• Han arbejdede som Murersvend.
• Han blev konfirmeret den 17 Apr. 1831 I Holmens kirke, Sokkelund herred, Københavns amt. 3
• Han findes i folketællingen 1 Feb. 1840 i Sct. Annæ Vester kvarter, København, Sokkelund herred, Københavns
amt.4 (Dronningens Tværgade, nr. 343, 1. Sal, København.)
• Carl var fadder ved Sophie Amalie Andersens dåb den 3 Apr. 1842 I Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.5

• Han findes i folketællingen 1 Feb. 1845 i Sct. Annæ Vester kvarter, København, Sokkelund herred, Københavns
amt.6 (Adelgade 300, 2. sal, København.) Denne begivenhed blev delt med Andreas Nicolai Andersen (Barn),
Catrine Hansen (Logerende), Hans Jørgen Hansen (Logerende), Johanne Frederikke Mandrup (Hustru), Sophie
Camilla Andersen (Barn), og Thorvald Carl Andersen (Barn)
• Han var fadder ved Sophie Camilla Andersens dåb den 2 Feb. 1845 I Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.7

• Carl var fadder ved Frederik Vilhelm Andersens dåb den 9 Maj 1847 i Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.8

• Han var fadder ved Ole Hans Harald Andersens dåb den 2 Sep. 1849 I Trinitatis kirke, Sokkelund herred,
Københavns amt.9
(i øvrigt en fejl med at bogstavet efter datoen starter med stort, introduceret med Legacy9).

Som du kan se af ovenstående fremkommer forskellige resultater med samme def og hvis jeg forstår dig ret så skulle den første sætning starte med Carl og resten med Han, men dette sker ikke.

Jeg er med på at jeg kan manipulere med sætningerne så de fremkommer korrekt men jeg er interesseret i at Legacy gør det korrekt.

Til slut vil jeg sige at jeg værdsætter at du bruger tid på mine indlæg.
Med venlig hilsen



Karsten Egeblad

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Anne Marie H » lør 23-09-2017 21:53

Om Legacy gør korrekt vil være helt afhængig af øjet, der ser, og derfor ændrer vi ikke i oversættelsen. Vi vil aldrig kunne gøre alle tilfredse, uanset hvordan vi oversætter/sammensætter teksterne.

Det er op til dig som bruger, hvordan sætningerne er 'rigtige' for dig, og netop derfor har Legacy gjort det muligt, at du selv kan ændre sætningernes ordlyd.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Karsten Egeblad
Indlæg: 28
Tilmeldt: man 15-08-2005 20:32
Geografisk sted: England
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog giver forskellig sætninger

Indlægaf Karsten Egeblad » søn 24-09-2017 06:52

Jeg synes ikke du forholder til problemstillingen eller også forklare jeg mig ikke specielt godt.

Jeg mener ikke det er en oversættelsesfejl, men en fejl i den måde Legacy fortolker de enkelte sætninger. For mig ser det ud som om Legacy ikke har styr på hvad der står i eventuelle allerede dannede sætninger.

Jeg høre hvad du siger, og synes vi lukker den her, dog vil nok forfølge den videre hos folkene bag Legacy.

God søndag
Med venlig hilsen



Karsten Egeblad


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst