Slægtsbogcenter - Efterslægtsrapport.

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Slægtsbogcenter - Efterslægtsrapport.

Indlægaf jfh » lør 29-10-2016 23:55

Legacy ver. 8.0.0.566. Windows 10

Jeg har fortsat en drøm om at kunne oprette en slægtsbog (i slægtsbogcenter) som PDF-fil med "pladsholdere", der efterfølgende erstattes med sider skrevet i et tekstbehandlingsprogra. Rent "lavpraktisk" forudsætter det jo, at Legacy-programmet kan levere et professionelt resultat ud fra de indtastede kriterier. Det er jo ikke muligt - og meningen - at tilrette rapporten efterfølgende.

Jeg synes godt nok, det er noget "op ad bakke". Jeg har ikke formået at få et resultat, som jeg synes er acceptabelt.

I slægtsbogcenter (oprettes med efterslægtsrapporter og med udskrift som PDF-fil) sætter jeg i:
1) "Begynd hvert rapportafsnit på ulige sidenummer" - INGEN markering. Altså hvis et rapportafsnit slutter på side 5 (højre side) skal næste rapportafsnit begynde på side 6 (venstre side)
2) Sideopsætning - venstre margin lig 2,57 cm
3) Sideopsætning - højre margin lig 1,57 cm
4) Sideopsætning - spejl margin
5) Rammetype - vandret linje øverst
6) Overskrifter - øverst og centreret
7) Sidenummer - øverst - venstre (lige) / højre (ulige)
8) Overskrift kun på 1. side (de øvrige sider i afsnittet har ingen overskrift)
9) Afsnitsindrykning Notater - lig med 1 cm
10) Afsnitsindrykning Børneliste - lig med 0,6 cm (ellers begynder teksten udenfor venstre margin)

Jeg konstaterer:
1) Første side i et rapportafsnit - hvis det er et LIGE sidenummer - får en bred venstre margin (altså 2,57 cm), men SKAL have en bred HØJRE margin. Det er som om, at et rapportafsnit altid begynder med den margin, der "hører til" et ulige sidenummer (der skal have en bred venstre margin), desuagtet at rapportafsnittet korrekt begynder med et LIGE sidenummer (der skal have en bred højre margin).

2) På de sider i et rapportafsnit, hvor der ikke er overskrift, altså rapportafsnittets side 2 osv, bliver sidenummeret placeret UNDER den vandrette linje øverst. Sidenummer skal placeres OVER den vandrette linje øverst.

3) Notater ved børns ægtefæller placeres yderst til venstre (ved rapportens yderste venstre margin). De skal selvfølgelig placeres lige under og flugte med barnet resp. ægtefællens øvrige data.

Under forløbet satte jeg rammetype (ovenstående punkt 5) til ramme på alle sider. Jeg konstaterede, at teksten i visse tilfælde gik ind i eller lidt udenfor rammen. Jeg kan ikke se noget mønster. Endnu et element, men "fred være med det" for mit vedkommende.

Er mine indstillinger ikke korrekte? Eller noget helt andet, hvad jeg tror, det er.

Jeg er lydhør.

Venlig hilsen
Jørgen

Hvis der i dette indlæg er nogle "gule hoveder", så er det ikke mig, der har indsat dem. Jeg bemærkede det ved "vis prøve", hvor 8) var erstattet med et "gult hoved". Det synes generelt, idet "8 med parentes" også i denne tekst erstattes med "gult hoved"

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbogcenter - Efterslægtsrapport.

Indlægaf Anne Marie H » søn 30-10-2016 00:11

Jeg kan egentlig ikke tillægge dine observationer andre kommentarer end, at Legacy har en lang række muligheder for indstillinger af rapporterne. Indstillinger skal ske enten ved de enkelte rapporter, hvis de oprettes særskilt. Gør de ikke det, men indgår i Slægtsbogscentret, så skal indstillingerne ske derfra. Der vil altid være forskellige ønsker til, hvordan en rapport/slægtsbog skal se ud, og hvis man ikke kan få sine ønsker opfyldt alene med de muligheder, der er stillet til rådighed i programmet, har man derfor mulighed for at at oprette en tekstfil, som man så kan redigere i f.eks. Word.

'8)' er opfattet som de to tegn, der danner denne smiley 8)
Hvis ikke du ønsker det, så skal du sætte flueben ved feltet Anvend ikke smilies
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Re: Slægtsbogcenter - Efterslægtsrapport.

Indlægaf jfh » man 31-10-2016 15:30

De fleste forventer vel, at

1. Når man indstiller margin som skitseret i mit indlæg 29.10.2016, så skal a) alle ULIGE sider have bred venstre margin (2,57 cm) og smal højre margin (1,57 cm), og b) alle LIGE sider have smal venstre margin (1,57 cm) og bred højre margin (2,57 cm). D.v.s. en indbindingsmargin på 1 cm. Så er det vel fuldstændigt ligegyldigt, om siden indeholder en tekst inde i et afsnit eller det er første side i et nyt afsnit. Det fungerer ikke her. Se bilag 01.

2. Når man indstiller, at sidenummer skal stå som skitseret i mit indlæg 29.10.2016 - altså ØVERST på siden, så skal det stå som på bilag 02 (over stregen) og IKKE som på bilag 03 (under stregen). På bilag 03 er sidenummeret jo ikke øverst på siden. Det er vel stregen, der er øverst på siden. (det kan selvfølgelig løses ved at udelade stregen helt i rapporten)

3. Indrykning af notater. Notaterne skal selvfølgelig stå lige under den person, det vedrører. Og IKKE helt ude til venstre margin som på bilag 03.

Mit indlæg 29.10.2016 udspringer af, at jeg ikke synes, programmet leverer på indstillingerne. Det er slet ikke et spørgsmål om specielle ønsker (dem har jeg selvfølgelig, og jeg deltager gerne i en dialog herom, men ikke her).

Det er sådan, jeg ser på det.

Venlig hilsen
Jørgen
Vedhæftede filer
Bilag 03.JPG
(152.4 KiB) Ikke downloadet endnu
Bilag 02.JPG
(20.28 KiB) Ikke downloadet endnu
Bilag 01.JPG
(33.51 KiB) Ikke downloadet endnu

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbogcenter - Efterslægtsrapport.

Indlægaf Anne Marie H » man 31-10-2016 19:22

Tak for den fine dokumentation - jeg vil gennemgå de tre ting, du nævner, og hvis ikke jeg kan give dig løsningen, indberetter jeg til udviklerne til videre behandling.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbogcenter - Efterslægtsrapport.

Indlægaf Anne Marie H » tirs 01-11-2016 18:30

jfh skrev:De fleste forventer vel, at

1. Når man indstiller margin som skitseret i mit indlæg 29.10.2016, så skal a) alle ULIGE sider have bred venstre margin (2,57 cm) og smal højre margin (1,57 cm), og b) alle LIGE sider have smal venstre margin (1,57 cm) og bred højre margin (2,57 cm). D.v.s. en indbindingsmargin på 1 cm. Så er det vel fuldstændigt ligegyldigt, om siden indeholder en tekst inde i et afsnit eller det er første side i et nyt afsnit. Det fungerer ikke her. Se bilag 01.
Her vil jeg tro, at du skal have markeret med flueben af margenerne skal spejles, se fanen Valg, knappen Sideopsætning

2. Når man indstiller, at sidenummer skal stå som skitseret i mit indlæg 29.10.2016 - altså ØVERST på siden, så skal det stå som på bilag 02 (over stregen) og IKKE som på bilag 03 (under stregen). På bilag 03 er sidenummeret jo ikke øverst på siden. Det er vel stregen, der er øverst på siden. (det kan selvfølgelig løses ved at udelade stregen helt i rapporten)
Samme sted kan du vælge placering af sidenumre, som alt afhængig af valg for sidehoved, giver mulighed for placering af sidenumre. Har du prøvet det?

3. Indrykning af notater. Notaterne skal selvfølgelig stå lige under den person, det vedrører. Og IKKE helt ude til venstre margin som på bilag 03.
Denne har jeg endnu ikke haft tid til at test, kommer senere...

Mit indlæg 29.10.2016 udspringer af, at jeg ikke synes, programmet leverer på indstillingerne. Det er slet ikke et spørgsmål om specielle ønsker (dem har jeg selvfølgelig, og jeg deltager gerne i en dialog herom, men ikke her).

Det er sådan, jeg ser på det.

Venlig hilsen
Jørgen
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Re: Slægtsbogcenter - Efterslægtsrapport.

Indlægaf jfh » ons 02-11-2016 01:03

Jeg har flueben i spejling af margin, og også flueben ved, at sidenummer skal skifte fra højre (ulige sider) til venstre (lige sider). Sidenummeret skiftet fint nok, men det er placeringen, som "springer i øjnene"
Mht sidenummerets placering under stregen ligger "hunden nok begravet" i, at jeg har valgt kun at få overskrift på første side i hvert rapportafsnit. Det er netop på de sider, at sidenummeret står under stregen.
Jeg håber, vi kan blive enige om, at selvfølgelig skal sidenummeret også på de sider står over stregen. Det andet ser fjollet ud.


Venlig hilsen
Jørgen


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster