Slægtsbog

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Bente Jørgensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 10-04-2016 21:22
Kontakt:

Slægtsbog

Indlægaf Bente Jørgensen » tirs 04-10-2016 17:46

Jeg er ved at lave en slægtsbog til min bror. Jeg har tidligere arbejdet i Family Tree Maker og lavet en slægtsbog til min mor. Der er nogle finesser i FTM som jeg ikke kan finde ud af at slå til i Legacy, så hjælp modtages med kyshånd:

I anerapporten kommer der automatisk anenumre på forældrene, hvilke gør det nemmere at finde frem til næste generation for en given person. Det kan jeg ikke finde ud af i Lecagy.

F.eks.

18. Jørgen Sørensen, født .... Han er søn af 36. Søren Joensen og 37. Anne Jørgensdatter.

Jeg ved godt, at man selv kan regne sig frem til disse numre, men det ved min bror ikke :-) Alternativt skal man finde frem til faren og moren i indekset, men det er jo også besværligt.

Mvh. Bente

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbog

Indlægaf Anne Marie H » tirs 04-10-2016 21:07

Hvis du begynder din anebog med din bror som startperson, så får han automatisk nr. 1, far nr. 2, mor nr. 3 - det klarer Legacy selv. Det kræver ikke en særlig indstilling.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbog

Indlægaf Anne Marie H » ons 05-10-2016 09:36

Har svaret hjulpet dig, Bente?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Bente Jørgensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 10-04-2016 21:22
Kontakt:

Re: Slægtsbog

Indlægaf Bente Jørgensen » ons 05-10-2016 21:03

Hej

Nej. Det var ikke svar på mit spørgsmål.

I FTM skrives anenummeret inde i teksten ud for far og mor for den pågældende person. Hvilket gør det nemt at finde forældrene, når man bladrer videre til næste generation. Jeg ved godt, at det bare er at gange personen med to for faren og lægge en til for moren, men det ved ikke-slægtsforskere ikke.

FTM:
18. Jørgen Sørensen, født .... Han er søn af 36. Søren Joensen og 37. Anne Jørgensdatter.
Legacy:
18. Jørgen Sørensen, født .... Han er søn af Søren Joensen og Anne Jørgensdatter.


Et andet problem jeg er stødt på i anerapporten er, at der ikke står fødselsår ved ens ane i listen over børn. Det ville gøre det hele nemmere, hvis der gjorde.

Jeg får åbenbart ikke automatisk besked, når der er kommet svar. Skal man virkelig selv vælge det til ?

Mvh. Bente

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbog

Indlægaf Anne Marie H » tors 06-10-2016 13:58

Det kan godt lade sig gøre, men ikke automatisk. Du skal i så fald indtaste personernes anenumre i forhold til den person, som skal være startperson, i feltet BrugerID og medtage det felt i udskriften.

Har du gennemgået indstillingerne for anebogen? Der står både fødsels- og dødsår ved anerne.

Nej, du skal ikke selv indstille, at du skal modtage mails ved svar - måske dit spamfilter 'driller'.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Bente Jørgensen
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 10-04-2016 21:22
Kontakt:

Re: Slægtsbog

Indlægaf Bente Jørgensen » tors 06-10-2016 15:14

Tak for svar.

Det hjalp med indstillingerne for anebogen :-)

Jeg må jo så leve med de manglende anenumre. Dit forslag er jo ikke realistisk, så skal jeg jo ændre dem hver gang jeg laver en ny bog for en anden person.

Jeg har stadig problemer med at teksten går ind over billederne selv om jeg har sat SÆT til Legacy-standard.

Kan man ikke få et ægteskabsbillede med i anebogen ?

Nej, der ligger ikke mails herfra i min spammappen, og det er både på smartphonen og pc-en at jeg ikke modtager besked om svar.

Mvh. Bente

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbog

Indlægaf Anne Marie H » tors 06-10-2016 15:28

Mht. teksten og billederne, så skal du gøre følgende:

Slet den .usr-fil, der hedder ances.usr, som du finder i denne mappe C:\Users\Anne Marie\Documents\Legacy Family Tree\_AppData\Usr
Det betyder så, at du bliver nødt til at foretage dine indstillinger igen for bogen.

Derudover bliver du måske nødt til at kigge på hvilken tekststørrelse og -type, du bruger. Jeg bruger standardindstillingerne, og det ser fint ud her.

Du kan kun få et ægteskabsbillede med i bogen, hvis du opretter en ægteskabsbegivenhed og tager den med i indstillingerne.

Jeg har tjekket, om du har markering for at modtage mails ved svar, og det står som det skal, så jeg kan ikke lige komme med en forklaring på fænomenet. Jeg får selv altid en mail, så det fungerer...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster