Rapporter - plejebørn o.lign

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Rapporter - plejebørn o.lign

Indlægaf jfh » lør 25-06-2016 16:57

Legacy. 8.0.0.549 dl. + Windows 10
Jeg har helt og aldeles "tabt tråden" til at få plejebørn o.lign. korrekt udskrevet i rapporter. Her i fortællende efterslægtsrapport, men også andre så vidt jeg kan se.

Jeg har
1) Jens Pedersen
2) Peder Rasmussen og Anne Hansdatter (hans biologiske forældre)
3) Jens Hansen og Maren Hansdatter (hans plejeforældre).
Registrering af plejeforholdet er foretaget efter alle kunstens regler.

1) Udskriver jeg en rapport med Peder Rasmussen/Anne Hansdatter som forældrepar og som primære personer er alt OK
2) Udskriver jeg en rapport med Jens Hansen/Maren Hansdatter som forældrepar og som primære personer er det også OK

MEN
3) udskriver jeg en rapport med Jens Pedersen som præmær person og hvor Jens Hansen/Maren Hansdatter står som forældrepar, står der, at Jens Pedersen er søn af Jens Hansen/Maren Hansdatter.
Ikke ET ord om, at han er plejesøn, eller noget som helst om, hvem hans forældre er.

Nu kan man jo godt anføre, at man må sikre sig, at det rigtige forældrepar vises, inden man foretager udskriften. Det kan jeg godt følge. Men der burde så i det mindste stå, at Jens Pedersens relation til Jens Hansen/Maren Hansdatter er som plejebarn.

Mig bekendt har man kun 1 far og 1 mor. Alle andre forældrepar er plejeforældre eller hvad det nu måtte være. Det gælder også Jens Pedersen.

Men nu til det "morsomme" eller rettere, det er her "filmen knækker" for mig.

Indgår rapporten med Jens Pedersen som primær person og med hans biologiske forældre som forældrepar i en bog oprettet i slægtsbogcenter, vil man klart antage, at de også i den endelige rapport står som forældre.
Men det gør de ikke nødvendigvis.

En bog i slægtsbogcenter oprettes typisk over længere tid, og undervejs kan der foretages mange ændringer i data vedr personerne. Den udskrives måske først flere måneder efter

Hvis man under den proces får sat plejeforældrene som forældrepar for Jens Pedersen, ændres det også i slægtsbogcenter. Så hvis man troede, at man havde Peder Johansen/Anne Hansdatter som forældre til Jens Pedersen, så har man nu Jens Hansen/Maren Hansdatter. Altså det er det forældrepar, der under Jens Pedersen vises på udskriftstidspunktet - og ikke på registreringstidspunktet - der i rapporten fra slægtsbogcenter bliver forældre til Jens Pedersen.

Prøv om min påstand "holder vand".

"Humlen" ligger - så vidt jeg kan vurdere - i, at den registrering, man foretager mht. biologisk resp. plejetilknytning eller andet ikke respekteres i udskriften.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » lør 25-06-2016 23:08

Mon du husker at gemme, når du har arbejdet i slægtsbogscentret - OG desuden hente bogen igen, når dubskal igang med en redigering? Hvis ikke du gør det, opstår de fejl, du nævner.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Indlægaf jfh » søn 26-06-2016 13:45

Jo, jeg husker at gemme arbejdet i slægtsbogcenter. Slægtsbogcenter lukkes. Derefter sætter jeg i familiebillede Jens Pedersens plejeforældre (Jens Hansen/Maren Hansdatter) som hans forældrepar. Derefter åbnes slægtsbogcenter igen og den gemte bog hentes. Der foretages ingen ændringer. Jeg får med "Vis print" blot rapporten på skærmen. Nu med teksten: "Jens Pedersen, søn af Jens Hansen og Maren Hansdatter".

Jens Pedersen er og bliver søn af Peder Rasmussen/Anne Hansdatter, så teksten bør altid være: "Jens Pedersen, søn af Peder Rasmussen og Anne Hansdatter"

Så vidt jeg kan se findes problemet alle steder, hvor teksten "Jens Pedersen, søn af Peder Rasmussen og Anne Hansdatter" skal forekomme. Hvis jeg eks. udskriver en efterslægtsrapport (ikke i slægtsbogcenter) med Jens Pedersens svigerforældre som primære personer, er der de samme problemer.

Efter min opfattelse, ligger problemet ikke i slægtsbogcenter, men i, at systemet ved udskrift af sætningen "Jens Pedersen, søn af Peder Rasmussen og Anne Hansdatter" styres af, hvilket forældrepar der lige på udskriftstidspunket vises ved Jens Pedersen (Familiebilledet), og ikke registreringen i "Indstillinger for børn/forældreliste".

Hvis der ligger et problem i, at registreringen i "Indstillinger for børn" af de biologiske forældre, der skal styre nævnte sætning, ikke i systemmæssig henseende er eentydig nok, kan det vel løses.

Venlig hilsen /Jørgen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » søn 26-06-2016 16:36

jfh skrev:Jo, jeg husker at gemme arbejdet i slægtsbogcenter. Slægtsbogcenter lukkes. Derefter sætter jeg i familiebillede Jens Pedersens plejeforældre (Jens Hansen/Maren Hansdatter) som hans forældrepar. Derefter åbnes slægtsbogcenter igen og den gemte bog hentes. Der foretages ingen ændringer. Jeg får med "Vis print" blot rapporten på skærmen. Nu med teksten: "Jens Pedersen, søn af Jens Hansen og Maren Hansdatter".

Jens Pedersen er og bliver søn af Peder Rasmussen/Anne Hansdatter, så teksten bør altid være: "Jens Pedersen, søn af Peder Rasmussen og Anne Hansdatter"

Så vidt jeg kan se findes problemet alle steder, hvor teksten "Jens Pedersen, søn af Peder Rasmussen og Anne Hansdatter" skal forekomme. Hvis jeg eks. udskriver en efterslægtsrapport (ikke i slægtsbogcenter) med Jens Pedersens svigerforældre som primære personer, er der de samme problemer.

Efter min opfattelse, ligger problemet ikke i slægtsbogcenter, men i, at systemet ved udskrift af sætningen "Jens Pedersen, søn af Peder Rasmussen og Anne Hansdatter" styres af, hvilket forældrepar der lige på udskriftstidspunket vises ved Jens Pedersen (Familiebilledet), og ikke registreringen i "Indstillinger for børn/forældreliste".

Hvis der ligger et problem i, at registreringen i "Indstillinger for børn" af de biologiske forældre, der skal styre nævnte sætning, ikke i systemmæssig henseende er eentydig nok, kan det vel løses.

Venlig hilsen /Jørgen


Alle rapporter vil blive udarbejdet i henhold til hvilket forældrepar, der er angivet som det foretrukne. Hvis du ønsker et plejebarn angivet både hos de biologiske forældre og plejeforældrene, så kan du bruge den almindelig efterslægtsbog, hvor den pågældende vil være vist hos begge forældrepar.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster