Slægtsbogcenter - pladsholder

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Slægtsbogcenter - pladsholder

Indlægaf jfh » lør 27-06-2015 17:02

Legacy ver. 7.5.0.278 (her ligger alle data)
Legacy ver. 8.0.0.501 (kopi af data kun til test af udskift mv)

Jeg arbejder på en slægtsbog i slægtsbogcenter. Den består af mange efterslægtsberetninger. Og imellem disse indsættes sider (pladsholder). Da slægtsbogcenter kun kan "fodres" med 200 kommandoer, vil de fleste "pladsholder" være på flere sider, og nogle på over 10 sider. Jeg har valgt at udskrive i Rtf-format og redigere efterfølgende i mit tekstbehandlingsprogram.

Jeg må konstatere (og det gælder i begge versioner), at
1) pladsholder udskrives kun med 1 side, uanset hvor mange sider jeg har angivet
2) den tekst som jeg har givet pladsholder kommer IKKE med på udskriften. Pladsholder har jeg i kodeform givet en tekst, så jeg ved hvor mange sider, der er afsat, samt hvad de er afsat til.

Det er dybt frustrerende. Èt er at skulle redigere flere hundrede sider (men det er eget valg), noget andet er, at programmet udelader sider og end ikke medtager min tekst, så jeg kan se, hvor mange sider, der i pladsholder er afsat og til hvad.

Om det er en fejl, skal jeg ikke gøre mig klog på.

mvh/Jærgen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Slægtsbogcenter - pladsholder

Indlægaf Anne Marie H » lør 27-06-2015 18:09

jfh skrev:Legacy ver. 7.5.0.278 (her ligger alle data)
Legacy ver. 8.0.0.501 (kopi af data kun til test af udskift mv)

Jeg arbejder på en slægtsbog i slægtsbogcenter. Den består af mange efterslægtsberetninger. Og imellem disse indsættes sider (pladsholder). Da slægtsbogcenter kun kan "fodres" med 200 kommandoer, vil de fleste "pladsholder" være på flere sider, og nogle på over 10 sider. Jeg har valgt at udskrive i Rtf-format og redigere efterfølgende i mit tekstbehandlingsprogram.

Jeg må konstatere (og det gælder i begge versioner), at
1) pladsholder udskrives kun med 1 side, uanset hvor mange sider jeg har angivet
2) den tekst som jeg har givet pladsholder kommer IKKE med på udskriften. Pladsholder har jeg i kodeform givet en tekst, så jeg ved hvor mange sider, der er afsat, samt hvad de er afsat til.

Det er dybt frustrerende. Èt er at skulle redigere flere hundrede sider (men det er eget valg), noget andet er, at programmet udelader sider og end ikke medtager min tekst, så jeg kan se, hvor mange sider, der i pladsholder er afsat og til hvad.

Om det er en fejl, skal jeg ikke gøre mig klog på.

mvh/Jærgen


Jeg må lige rette en misforståelse her omkring, hvad pladsholder bruges til.

Pladsholderen er beregnet til at tilpasse indholdsfortegnelsen, sådan at hvis man har f.eks. har et originalt brev på 10 sider, som man vil have lagt ved en udskrift, så tilføjer man pladsholderen som et afsnit og i feltet skriver man f.eks. Brev fra Karen til Mikkel, dateret 2. okt. 1878. Derefter vælger man at det skal indeholde 10 sider.

Når man så udskriver sin bog, så er det eneste sted man umiddelbart kan se pladsholderen i Indholdsfortegnelsen. Der er nu et afsnit, der hedder Brev fra Karen til Mikkel, dateret 2. okt. 1878. Sidenummeret er så xx og næste afsnit er så 10 sider højere. Nu kan du nummerere siderne i brevet, så det passer med xx+10 og stikke brevet ind det rigtige sted i bogen, inden den skal sendes til bogtrykkeren. Jeg har selv lavet en slægtsbog på ca. 450 sider, og det fungerede helt perfekt

Hvis du vil indsætte tekst, som jeg læser din forklaring, så skal du bruge det, der hedder Særligt tekstafsnit.

Så ingen frustrationer, når blot du bruger programmet korrekt.

I øvrigt vil jeg da foreslå, at du bruger den rapport, der hedder Flere efterslægtslinjer. Når du alligevel udskriver i rtf-format, så vil det formentlig kunne spare dig for udskrift af de samme personer gang på gang.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

jfh
Indlæg: 67
Tilmeldt: tors 02-03-2006 14:26
Geografisk sted: 2000
Kontakt:

Slægtsbogcenter - Pladsholder

Indlægaf jfh » lør 27-06-2015 22:55

Jeg er nu ikke helt overbevist om, at det forholder sig helt, som du skriver. Det er muligt, vi taler om 2 forskellige ting. Mit indlæg vedrører udskrift i RTF-format

Jeg opretter eks. en slægtsbog i Slægtsbogcenter med følgende:
Pladsholder 5 sider
Pladsholder 2 sider
Efterslægterapport
Pladsholder 4 sider
Efterslægtsrapport
Pladsholder 3 sider
Efterslægtsrapport
Efterslægtsrapport
Hertil Navneindeks og Indholdsfortegnelse.

Udskrives rapporten som PDF-fil bliver rapporten korrekt med indholdsfortegnelse, navneindeks med de rigtige sidenumre. Den første efterslægtsrapport starter korrekt på side 8 I selve rapporten er der blanke sider med den overskrift, som jeg har givet pladsholder - dvs 5, 2, 4 og 3 sider de respektive steder. Fint nok.

Udskrives rapporten som RTF-fil bliver rapporten ikke korrekt. Den første efterslægtsrapport starter på side 3. Den skulle starte på side 8.
Sagen er, at de 2 første pladsholder, ialt på 7 sider KUN medtages med 2 sider. Og tilsvarende for de andre.
Pladsholder kommer slet ikke med i indholdsfortegnelsen, som oprettes i tekstbehandlingsprogrammet. I selve rapporten kommer der KUN 1 side for hver pladsholder, altså pladsholder med 5 sider vises med 1 side. Og det navn jeg har givet pladsholderen vises ikke.

Tekstbehandlingsprogrammet udskriver indholdsfortegnelse, navneindeks ud fra den kode, der står i den enkelte side. Legacy udskriver KUN 1 side, men skulle udskrive eks. 5 sider. Jeg er godt nok ikke ferm til EDB, men det går over min forstand, at tekstbehandlingsprogrammet skulle kunne vide, at der med det ene side faktisk menes 5 sider eller 2 sider eller 4 sider eller 3 sider.

Du nævner Særligt tekstafsnit. Men først. De sider, jeg vil indsætte (pladsholder) indeholder tekst, billeder, diagrammer mv. Det kan særligt tekstafsnit vist ikke rumme.
Ja, men jeg kunne måske bruge Særligt Tekstafsnit. På den måde, at jeg opretter 1 side og deri skriver, hvor mange sider der er behov for. Med linjeskifttasten kanman så trykke så mange gang, at jeg får eks. 10 blanke sider. Det er sgu molboagtigt. Jeg kunne også skrive tekst øverst i Særligt Tekstafsnit og så scrolle tilstrækkeligt langt ned til jeg måske rammer 10 sider eller mere efter ønske. Det er jo krop umuligt at vide om man har scrollet ned, så man får lige 10 sider. Og dertil kommer så, at overskriften på særligt tekstafsnit IKKE kommer med i indholdsfortegnelsen, men dog i selve rapporten.

Jeg vil da ikke udelukke, at jeg ikke bruger programmet korrekt. Men modsat har jeg svært ved at forstå, at udskrift af de samme data til RTF-format ikke skulle svare til udskrift i PDF-format.

mvh/Jørgen

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5151
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » lør 27-06-2015 23:11

Ja, det har vi måske, så mit svar er:

Det giver ingen mening at bruge pladsholder-funktionen, når man udskriver i rtf-format, da man jo først laver sin indholdsfortegnelse, når man er færdig med redigering. Den tekst, du vil have ind mellem de forskellige afsnit, kan du som tidligere nævnt indsætte ved at bruge funktionen Særligt tekstafsnit, eller blot sætte den ind ved at tilføje sider direkte i RTF-filen, hvis de er meget tekst osv.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

baertel
Tester
Indlæg: 1222
Tilmeldt: søn 22-05-2005 12:56
Geografisk sted: 2670 Greve
Kontakt:

Indlægaf baertel » tirs 30-06-2015 21:44

PDF og RTF er to usammenlignelige størrelser. Vis udskrift er beregnet på rapporter som skal printes fra Legacy.
Udskrift i RTF format bruges til import i et tekstbehandlingsprogram. Det som er interessant i denne forbindelse er hvilket program teksten behandles i. Det er tekstbehandlingsprogrammet som bestemmer arbejdsmetoden og ikke teksten. RTF skal betragtes som rå tekst og behandles som sådan.
Importeres teksten i et program som f.eks. Microsoft Word har man flere faciliteter til rådighed end hvis teksten importeres i Write eller Notepad. Word kan indsætte blanke sider efter behov, ved et valg i menuen. Programmet kan også generere en indholdsfortegnelse på basis af de færdigt ombrudte sider.

PDF-visningen må betragtes som færdige ombrudte sider, - en visning af resultatet hvis du vælger at udskrive en pdf-fil eller at printe direkte fra Legacy - derfor de indsatte blanke sider.
RTF er som nævnt rå tekst, som allerede ved import i et tekstbehandlingsprogram kan ændre sideantal blot på grund af skriftsnit, skriftstørrelser, margener eller sideformat. Derfor vil det være omsonst at indsætte blanke sider i teksten da de sikkert skal fjernes eller ændres senere.
mvh
Leif Bærtelsen


Versioner: Betaer og GR deluxe ;-)
Windows 11, 64 bit

Irene
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 29-10-2006 16:19
Geografisk sted: Svinninge
Kontakt:

pladsholder

Indlægaf Irene » lør 15-08-2015 14:41

Hej!
Jeg har endnu ikke brugt pladsholder, men hvad jeg kan forstå er det beregnet til f.eks. papirer vedr. ejendommen, private ell. lign.
Kan man få det ind, så det passer ved hver person, f.eks. min svigermors dåbsattest og lign.
Jeg jhar prøvet at scanne forskellige dokumenter, men synes ikke de er læsbar, gør jeg noget galt!!
På forhånd tak

Irene
Mvh
Irene Jensen


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster