Udskrift af fødselsår tal.

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

JohnDK
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 20-02-2014 13:08
Geografisk sted: Schleswig
Kontakt:

Udskrift af fødselsår tal.

Indlægaf JohnDK » man 04-05-2015 18:48

Hej venner.

Er det muligt at kunne lave en liste opdelt efter deres fødselsår og dødsår, sorteret efter fødselsdato?

På forhånd tak for hjælpen.

John :D
Med venlig hilsen
John Lynge
Legacy DeLuxe 8.0.0.501 på en Windows 7 64-bit.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Udskrift af fødselsår tal.

Indlægaf Anne Marie H » man 04-05-2015 21:58

JohnDK skrev:Hej venner.

Er det muligt at kunne lave en liste opdelt efter deres fødselsår og dødsår, sorteret efter fødselsdato?

På forhånd tak for hjælpen.

John :D


Hvis fødselsår og dødsår? Alle i din fil, en familie eller nogle helt andre? Lidt mere specifikt spørgsmål ønskes :D

Uanset hvad, så skal du nok forsøge dig under Søg ud fra de ønskede kriterier.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

boejesen
Indlæg: 188
Tilmeldt: lør 19-09-2009 20:00
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf boejesen » ons 06-05-2015 18:17

Her er en mulighed, men den kræver lidt ekspertise i at bruge excel eller andet regnearksprogram.

Hvis du forsøger at tilføje en eksisterende person (som f.eks ægtefælle eller barn) til får du en kasse op, hvor alle dine personer fremgår.
klik på Udskriv
i Fanen "Række 1" sætter du flueben i RIN+navn+født dato
nederst til højre i boksen markerer du: Kommasepareret fil
Herefter klikker du på opret - vælg et navn og placer filen f.eks på dit skrivebord

Herefter kan du i excel importere denne fil ved at importere data fra tekst.
Næste skridt er så at bruge funktionen tekst til kolonner.
Hvis du skal sortere efter årstal. skal funktionen tekst til kolonner anvendes flere gange. Som nævnt kræver det lidt ekspertise med regneark.

Funktionen at eksportere til kommasepareret fil findes flere steder i Legacy og kan bruges til mange ting, hvis man forstår at behandle dem i regneark. Det dog være rigtigt dejlig og meget nemmere, hvis Legacy selv kunne eksportere data til excel. Måske et forslag til udviklerne.

Jeg har f.eks. selv brugt metoden til at lave en fil over de personer, som jeg har som direkte aner. Herefter lavet en fil over de personer, som har begivenheden skifte tilknyttet. Så har jeg kørt disse op mod hinanden og på denne måde nemt kunnet se, hvilke af mine direkte aner jeg mangler skifter på.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » ons 06-05-2015 22:54

boejesen skrev:Her er en mulighed, men den kræver lidt ekspertise i at bruge excel eller andet regnearksprogram.

Hvis du forsøger at tilføje en eksisterende person (som f.eks ægtefælle eller barn) til får du en kasse op, hvor alle dine personer fremgår.
klik på Udskriv
i Fanen "Række 1" sætter du flueben i RIN+navn+født dato
nederst til højre i boksen markerer du: Kommasepareret fil
Herefter klikker du på opret - vælg et navn og placer filen f.eks på dit skrivebord

Herefter kan du i excel importere denne fil ved at importere data fra tekst.
Næste skridt er så at bruge funktionen tekst til kolonner.
Hvis du skal sortere efter årstal. skal funktionen tekst til kolonner anvendes flere gange. Som nævnt kræver det lidt ekspertise med regneark.

Funktionen at eksportere til kommasepareret fil findes flere steder i Legacy og kan bruges til mange ting, hvis man forstår at behandle dem i regneark. Det dog være rigtigt dejlig og meget nemmere, hvis Legacy selv kunne eksportere data til excel. Måske et forslag til udviklerne.

Jeg har f.eks. selv brugt metoden til at lave en fil over de personer, som jeg har som direkte aner. Herefter lavet en fil over de personer, som har begivenheden skifte tilknyttet. Så har jeg kørt disse op mod hinanden og på denne måde nemt kunnet se, hvilke af mine direkte aner jeg mangler skifter på.


Det er godt nok en besværlig måde, du arbejder på, Bøjesen.
Det er sent og jeg har en lang dag for mig i morgen, men i morgen aften skal jeg beskrive væsentligt nemmere metoder til de funktioner, du nævner...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

boejesen
Indlæg: 188
Tilmeldt: lør 19-09-2009 20:00
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf boejesen » tors 07-05-2015 16:20

Vil jeg da gerne høre om Anne Marie. Det var den måde jeg lige fandt ud af, at jeg kunne gøre det på.
Men er der en nemmere måde, så vil jeg da gerne have den beskrevet :-)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen
hjemmeside: www.boejesen.dk

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 07-05-2015 20:17

Først den kommaseparerede fil:

Lav først en kopi af din datafil (endelse .fdb) omdøb den til .mdb

Åbn Excel, fanen Data, klik på Fra Access, find nu din datamappe i den liste af dokumenter, som du får vist. Dobbeltklik på data og find dem .mdb-fil, som du vil åbne, markér og klik på Åbn. Vælg nu den tabel, der hedder tblIR, så har du din liste.

Næste vedr. Skifter:

Gå i Vis > Masterlister > Begivenhedsdefinitioner Find begivenheden Skifte, klik på knappen Tilknyttede og giv personerne et mærke, f.eks. Mærke nr. 1. Vælg mærke og klik på knappen i nederste venstre hjørne Mærk alle i listen

Derefter går du ind i fanen Søg > fanen Forskelligt. Tjek at den rigtige person ses i feltet. hvis ikke, så Skift og vælg ny person.
Markér feltet Aner i direkte linje uden forældre. Marker Ryd liste før denne søgning og klik så på Opret liste . Nu har du en liste med dine direkte aner, inkl. det valgte mærkenummer. Altså har du skifter på de aner, der har et X under det pågældende mærke. (Der vises kun tre numre her i navnelisten. Hvis du har valgt et nummer, der ikke vises, kan du vælge, hvilke mærker, der skal vises under Valg > Tilpas > Afsnit 1.5 Mærker, der vises.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

boejesen
Indlæg: 188
Tilmeldt: lør 19-09-2009 20:00
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf boejesen » tors 07-05-2015 21:13

Hej Anne Marie
Den metode må jeg lige prøve at kigge nærmere på.
Kan se, at der også er en del forskellige trin i denne metode og hvad man synes er nemmest, er måske lidt smag og behag og et spørgsmål, hvordan man bedst kan li at arbejde med sine data og hvilke funktioner man kender til i forbindelse med brugen af bl.a. excel.
Men vil da som nævnt lige prøve det af i løbet af de nærmeste dage. Det kan jo være der er noget jeg kan bruge en anden gang :-)
Hilsen

Peter Bøjesen Jensen

hjemmeside: www.boejesen.dk


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster