Efterslægtsbog - Forkert tekst, teknisk fejl i Stedindeks, dato på forsiden

Få hjælp til opsætning og udskrift af rapporter.

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Efterslægtsbog - Forkert tekst, teknisk fejl i Stedindeks, dato på forsiden

Indlægaf Troels Nørgaard Held » søn 11-04-2021 17:07

Hej
Jeg er glad bruger af Legacy, - derfor kommer jeg gerne med små hints. Min Legacy version er 9.0.0.384.
I vedhæftede lille efterslægtsrapport er der med gult markeret to fejl:
1. På side 9 er der tre børn af O.N. med 3 forskellige fædre og alle født uden for ægteskab. Ved det 2. barn står der "Oline Nielsine fik et barn", i stedet for standardteksten "Oline Nielsine havde derefter et forhold til", som der står ved det 3. barn.
Jeg har under "Ægteskabsinformation" kontrolleret, at der ved alle tre forhold er vinge i "Der er ikke fundet bevis for ..." og kontrolleret "Tekstvalg". Tekstvalg er helt ens ved 2. og 3. forhold, og der er en lignede tekst ved 1. forhold. Det er mig derfor en gåde, hvorfra teksten "Oline Nielsine fik et barn" kommer.
2. Under "Stedindeks" ses en fejl ved overgangen mellem side 15 og 16. Fejlen optræder, når der kun er plads til stednavnet og ikke den tilhørende note. Noten kommer så på den følgende side, men er ikke rykket ind, som noter eller er. (Det er i øvrigt meget fint, at noterne er rykket ind.)
3. Generelt savner jeg, at der er udskriftsdato på rapporters forside, så man let kan skelne mellem forskellige udskrifter, som ofte tillige er forskellige versioner af rapporten. Derfor foreslår jeg, at "Udskrift fra ..." og gerne også "Udarbejdet af ..." også vises på forsiden, ligesom på alle de følgende sider.
Med venlig hilsen
Troels Nørgaard Held, Skjern
Vedhæftede filer
000454PET Marie Pedersdatter - Efterslægt 2 generationer - detaljeret - Dansk_2.pdf
(35.21 KiB) Downloadet 235 gange
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Forkert tekst, teknisk fejl i Stedindeks, dato på forsiden

Indlægaf Anne Marie H » man 12-04-2021 22:53

1. Jeg kan ikke kommentere på en rapport, når jeg ikke kan se, hvordan tingene er tastet ind og tilpasset i forhold til, hvordan man ønsker, at udskriften skal være. Der er mange muligheder, og derfor viser det sig ofte, at det skyldes, at der mangler eller er sat et flueben for lidt eller for meget. Jeg kan konstatere, at hvis jeg laver en efterslægtsrapport, som jeg forestiller mig, at du ønsker den, så er teksten korrekt udskrevet. Du kan bede Legacy indsætte ordet Ukendt, hvis en kvinde får barn med en mand, hvis navn er ukendt.

2. Jeg viser stedindexet til programmørerne, og så må vi afvente deres tilbagemelding.

3. Hvad du vil have på forsiden, skal du selv indtaste. Jeg bruger undertitel-feltet til f.eks. at anføre udskriftsdatoen.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Redegørelse - Forkert tekst i efterslægtsrapport ved løse parforhold

Indlægaf Troels Nørgaard Held » tors 22-04-2021 09:48

Hej
Tak for svaret den 12. april.
Jeg har arbejdet videre med problemet med forkert tekst i efterslægtsrapport ved løse parforhold, - uden dog at kunne løse problemet. Jeg har lavet en grundig redegørelse for at vise min opsætning og standardtekster mv., - men pdf filen på 909 kB er åbenbar for stor til at kunne vedhæftes. Det er jo ikke en stor fil. Hvor store må vedhæftede filer være? Jeg kan klippe den i mindre stykker.
Jeg ved ikke lige, hvad jeg kan gøre, så tak om du vil se på det, når filen når frem til dig, og om muligt vende tilbage med en løsning, - eller eventuelle forslag til at prøve noget bestemt.
Med venlig hilsen
Troels Nørgaard Held, Skjern
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Forkert tekst, teknisk fejl i Stedindeks, dato på forsiden

Indlægaf Anne Marie H » tors 22-04-2021 13:01

Du kan sende mig din Legacy-fil på post(snabel-a)legacydansk.dk

Jeg kan ikke bruge din pdf-fil for det er vigtigt i forhold til at lokalisere evt. fejl, at vi kan se, hvordan informationerne er tastet ind.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Troels Nørgaard Held
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 04-01-2013 14:47
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Re: Efterslægtsbog - Forkert tekst, teknisk fejl i Stedindeks, dato på forsiden

Indlægaf Troels Nørgaard Held » fre 14-05-2021 21:27

Hej Anne Marie Holck
Tak for dine tilbagemeldinger. Her er status (jf. mit indlæg af 11.04.2021):
1. Vedrørende mit første problem "Forkert tekst i rapport" vedr. barn af forhold med ukendt mand:
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på, at man i Legacy ikke kan have to (eller flere) ukendte mænd tilknyttet samme kvinde, men kun én. Jeg har derfor valgt at give de to ukendte mænd fiktive navne: "ukendt 1" og "ukendt 2".
Efter ændringen får jeg den korrekte tekst i rapporten. En anden gevinst er, at jeg ikke får fejlmelding ved den automatiske kontrol af slægtsfilen!
2. Jeg har noteret mig, at du har sendt problemet med manglende indrykning af noten i rapportens Stedindeks ved sideskift videre til programmørerne. Tak for det.
3. Jeg havde jo et lille ønske om, at rapportens udskriftsdato også var synlig på rapportens forside, hvad den jo ikke er. Jeg har så på forsiden valgt at lave en fast henvisning til datoen på den følgende side.
Med venlig hilsen
Troels Nørgaard Held
Med venlig hilsen Troels Nørgaard Held


Tilbage til "Rapporter"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster