Udtræk af min biologiske fars slægt - hvordan?

Få hjælp til søgning og mærkning

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Udtræk af min biologiske fars slægt - hvordan?

Indlægaf Stegemüller » tors 16-09-2021 12:43

Hrm... jeg kommer til kort her og beder om hjælp.

Denne tråd ligger i forlængelse af viewtopic.php?f=10&t=4462, hvor du hjalp med opsætning af hashtags, så jeg kan holde "mine to familier" (er adopteret) ude fra hinanden.

Jeg har fået kontakt med en, der også arbejder med min biologiske fars slægt. Som input og tak for hendes input vil jeg gerne sende en fdb-fil med mine fund om den familie. Jeg må gøre et eller andet forkert, for jeg får rodet adoptivfamilien sammen med den biologiske linje.

Jeg gør følgende:

1. Funktioner > Fremhæv direkte linje > Sørger for at min biologiske far er valgt i "kassen" > trykker på "Sæt direkte linje"

(2. Men det sker der ikke rigtig noget ved. Min biol. far kommer ikke til at stå som proband, og det burde han vel? Han stå fortsat som "far" (altså til mig.)

(3. Og derfor giver Søg > Detaljeret søgning > hvor jeg søger efter "Person" i "Slægtskab" "Lig med" "I slægt" heller ikke mening. Det får jeg mere end 2.600 personer ud af, men jeg ved fra hashtagget, at der ikke skal være mere end 44 personer i hans slægt.)

Tillægsspørgsmål:

Kunne jeg i stedet vælge bare at eksportere dem med hashtagget? Den mulighed synes jeg ikke, jeg kan se under "Eksport"
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Udtræk af min biologiske fars slægt - hvordan?

Indlægaf Anne Marie H » tors 16-09-2021 17:52

Hej Hanne,

Sæt direkte linje viser med fed skrift i børnelisten, hvem af en søskendeflok, der er din (er den valgte probands) direkte aner, og det kræver desuden en markering under Valg > Tilpas > 3. Dataformat > 3.8 Indikator i børneliste. Det er ikke det samme som 'Sæt slægtskab'.

Hvis du skal eksportere en del af en fil, så vil jeg foreslå, at du bruger funktionen Fokusgruppe. Der skal du så sætte din biologiske far som startperson, og vælge hans aner i det udvalg af muligheder, du får, når du klikker på knappen Lav en fokusgruppe....
fokusgruppe.jpg
(374.16 KiB) Ikke downloadet endnu


Du skal kun vælge Aner i direkte linje og evt. også sætte flueben ved de 3 underfelter. Hvis du vælger Hele anelinjen, får du nærmest hele indholdet i din fil med, og det ønsker du jo ikke :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Udtræk af min biologiske fars slægt - hvordan?

Indlægaf Stegemüller » tors 16-09-2021 18:47

Hej Anne Marie

Du er bare så dygtig!

Det var lige det, der skulle til. Nu havner jeg med 47 personer, og det er meget, meget bedre.

Tusind tak for hjælpen. Så lærte jeg også noget nyt i dag. Herligt.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Udtræk af min biologiske fars slægt - hvordan?

Indlægaf Anne Marie H » fre 17-09-2021 08:42

Tak, og godt det lykkedes :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)


Tilbage til "Søgning og mærkning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster