søgning af personer med DNA-match

Få hjælp til søgning og mærkning

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

halmholt
Indlæg: 135
Tilmeldt: tirs 04-10-2005 21:58
Geografisk sted: Sæby
Kontakt:

søgning af personer med DNA-match

Indlægaf halmholt » man 09-07-2018 14:20

Hej

Når man får testet sit DNA f.ex hos FT DNA får man en liste med flere hundrede mulige matches, som man måske er i familie til , som regel en fjern slægtning, hvilket gør det vanskeligt at lokalisere i ens Legacy-database. Om denne match får man den oplysning, at han f.ex. er third or fourth cousin dvs at den fælles ane er tip-tip-oldefar eller tip-tip-tip- oldefar. Kan man få Legacy til at lave en søgning efter disse mulige matches ? - eller er det en ny opgave til udviklerne ?

mvh

Holger Almholt
halmholt

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: søgning af personer med DNA-match

Indlægaf Anne Marie H » man 09-07-2018 16:04

Hvad forestiller du dig, at der skal søges på? Og hvor skal Legacy finde informationerne om, hvilke personer du har match med?
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

halmholt
Indlæg: 135
Tilmeldt: tirs 04-10-2005 21:58
Geografisk sted: Sæby
Kontakt:

Re: søgning af personer med DNA-match

Indlægaf halmholt » man 09-07-2018 21:54

Hej Anne Marie
Jeg vil gerne have en søgeliste med de personer i min database, som har den type slægtsskab, som fremgår af den enkelte match. Hvis nu matchen siger at matchpersonen er fætter/ kusine, så har jeg brug for en søgeliste med alle fætre og kusiner- men så heldig er man sjældent.

mvh

Holger Almholt
halmholt

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: søgning af personer med DNA-match

Indlægaf Anne Marie H » man 09-07-2018 23:29

Det er ikke muligt. Du kan indsætte en slægtskabskolonne i Indeksvisningen, hvor du så kan scrolle for at finde evt. slægtninge, MEN de danske slægtskabsbetegnelser er meget forskellige fra de amerikanske, og derfor tror jeg ikke, at du kan bruge det til noget, hvis du kommer ud i slægtsled, der f.eks. hedder 2C1R osv. De eksisterer ikke på dansk - i hvert fald ikke i en direkte oversættelse. Du kan så selvfølgelig sætte Legacy til at bruge engelsk tekst, det vil løse det problem :)
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

evrang
Indlæg: 43
Tilmeldt: søn 05-06-2011 16:58
Kontakt:

Re: søgning af personer med DNA-match

Indlægaf evrang » tirs 10-07-2018 13:25

Den hjælp som Legacy kan give, er at fortælle at du har en mulig dublet.

Tag udgangspunkt i de personer hvis match er tættes på - står først med højeste score - og hvor der er angivet et slægtstræ.
Jeg har selv gjort det, at jeg lægger slægtstræet fra min DNA match ind i mit eget slægtstræ i Legacy - det er jo familie.
I de tilfælde hvor jeg faktisk har fundet forbindelsen, har Legacy spurgt om personen er en dublet, og hvis det er en dublet, ja så har jeg jo fundet forbindelsen mellem de 2 slægtstræer.
Den familierelation som angives i FTDNA er ikke særlig præcis, så den bruger jeg kun som vejledende - tæt på eller langt fra.

Se også Danske Slægtsforskere, hvor der er et specielt forum for slægtsforskning med DNA.

Med venlig hilsen
Erik


Tilbage til "Søgning og mærkning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster