Tagging af personer på gruppefoto

Få hjælp til søgning og mærkning

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Tinna
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 01-12-2014 12:32
Kontakt:

Tagging af personer på gruppefoto

Indlægaf Tinna » man 01-12-2014 12:45

Hej i Forum

Jeg er ny Legacy-bruger, så bær over med mig hvis dette spørgsmål hører til et andet sted.

Jeg savner mulighed for at tagge personer på gruppefoto. Jeg er med på at man kan tilknytte flere personnavne til det samme foto, men en præcis angivelse af hvem der er hvem synes ikke umiddelbart at være en mulighed.
Jeg har tidligere brugt MyHeritage Family Tree Builder, hvor man kan markere navngivne personer med en firkant omkring ansigtet, findes en lignende mulighed i Legacy, eller er der kun den tunge vej med en liste i billedbeskrivelsen?

Tips og tricks modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen
Tinna

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » man 01-12-2014 13:35

Du kan ikke tagge i Legacy, men jeg bruger selv Picasa billedredigering og tagger der, når billedet så er overført til Legacy vises personernes navne på fotoet. Se vedlagte
Vedhæftede filer
Billede_navne.jpg
(135.97 KiB) Downloadet 249 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Tinna
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 01-12-2014 12:32
Kontakt:

Indlægaf Tinna » tors 26-02-2015 11:23

amh skrev:Du kan ikke tagge i Legacy, men jeg bruger selv Picasa billedredigering og tagger der, når billedet så er overført til Legacy vises personernes navne på fotoet. Se vedlagte


Skal man overføre på en særlig måde? Jeg har åbnet picasa og tagget personerne på billedet jeg ønsker lagt ind som gruppefoto. Men når jeg tilføjer mediet (fra dets placering på harddisken som vanligt) ser jeg ingen navne.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » tors 26-02-2015 15:00

Tinna skrev:
amh skrev:Du kan ikke tagge i Legacy, men jeg bruger selv Picasa billedredigering og tagger der, når billedet så er overført til Legacy vises personernes navne på fotoet. Se vedlagte


Skal man overføre på en særlig måde? Jeg har åbnet picasa og tagget personerne på billedet jeg ønsker lagt ind som gruppefoto. Men når jeg tilføjer mediet (fra dets placering på harddisken som vanligt) ser jeg ingen navne.


Næ, det skal man ikke, men du skal huske at gemme i Picasa. Se vedhæftede.
Vedhæftede filer
Unavngivet.jpg
Hvis det markerede ikon er blåt som vist, så har du ikke gemt dine rettelser/tilføjelser, og så kan de ikke ses i Legacy
Unavngivet.jpg (14.15 KiB) Vist 22956 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Indlægaf Ove Steen Hansen » fre 27-02-2015 10:13

Er det beskrevet nogen steder, hvordan man tagger personer i et billede. Jeg kan ikke få det til at virke i Picassa.
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 27-02-2015 11:14

Ove Steen Hansen skrev:Er det beskrevet nogen steder, hvordan man tagger personer i et billede. Jeg kan ikke få det til at virke i Picassa.


Åbn billedet i Picasa, klik på ikonet Tekst i venstre kolonne. Skriv din tekst ved de forskellige personer (husk at du kan vælge skriftfarve, størrelse osv.)
Klik på knappen Anvend. Klik derefter på knappen i øverste venstre hjørne Tilbage til samling Der skal du gemme dine ændringer ved at klikke på ikonet med den blå floppydisk, som jeg har vist tidligere. Gør du ikke det, slår ændringerne/tilføjelserne ikke igennem.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Tinna
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 01-12-2014 12:32
Kontakt:

Indlægaf Tinna » fre 27-02-2015 11:40

Det virker ikke hos mig :(

Jeg har dobbelttjekket at det billede jeg har tagget er det som Legacy henter filerne fra (jeg kopierer fra anden placering (Google-drev) så jeg ikke har alle æggene i en kurv).
Jeg har lavet testen med et helt almindeligt portrætfoto, men resultatet burde vel blive det samme.
Jeg bruger Picasa 3.

Det lyder jo på din vejledning som om det er en helt simpel manøvre, så der må være noget indstilling jeg mangler...
Vedhæftede filer
Test_1.PNG
Som du kan se er gem-funktionen ikke aktiv hos mig, uanset hvad jeg gør.
Test_1.PNG (176.17 KiB) Vist 22904 gange
Test_2.PNG
Som du ser, fortsat ingen navnetag...
Test_2.PNG (365.03 KiB) Vist 22904 gange

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 27-02-2015 13:50

Funktionen virker fint her hos mig...
Vedhæftede filer
test_2_431.png.jpg
Tagget
test_2_431.png.jpg (84.47 KiB) Vist 22895 gange
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Tinna
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 01-12-2014 12:32
Kontakt:

Indlægaf Tinna » fre 27-02-2015 15:08

amh skrev:
Ove Steen Hansen skrev:Er det beskrevet nogen steder, hvordan man tagger personer i et billede. Jeg kan ikke få det til at virke i Picassa.


Åbn billedet i Picasa, klik på ikonet Tekst i venstre kolonne. Skriv din tekst ved de forskellige personer (husk at du kan vælge skriftfarve, størrelse osv.)
Klik på knappen Anvend. Klik derefter på knappen i øverste venstre hjørne Tilbage til samling Der skal du gemme dine ændringer ved at klikke på ikonet med den blå floppydisk, som jeg har vist tidligere. Gør du ikke det, slår ændringerne/tilføjelserne ikke igennem.


Arh jamen så er det slet ikke en tagging jo - så forstår jeg bedre.

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5143
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlægaf Anne Marie H » fre 27-02-2015 15:41

Nej, ikke i ordets bogstavelige betydning, men det fungerer. Det fremgår vel egentlig også af det billede, jeg viste i mit første svar :D
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Indlægaf Ove Steen Hansen » fre 27-02-2015 16:21

Tinna skrev:
amh skrev:
Ove Steen Hansen skrev:Er det beskrevet nogen steder, hvordan man tagger personer i et billede. Jeg kan ikke få det til at virke i Picassa.


Åbn billedet i Picasa, klik på ikonet Tekst i venstre kolonne. Skriv din tekst ved de forskellige personer (husk at du kan vælge skriftfarve, størrelse osv.)
Klik på knappen Anvend. Klik derefter på knappen i øverste venstre hjørne Tilbage til samling Der skal du gemme dine ændringer ved at klikke på ikonet med den blå floppydisk, som jeg har vist tidligere. Gør du ikke det, slår ændringerne/tilføjelserne ikke igennem.


Arh jamen så er det slet ikke en tagging jo - så forstår jeg bedre.


Nu forstår jeg det også. Der er ikke tale om tagging, som jeg troede :) Men fremgangsmåden er ganske anvendelig. Tak for tipset AMH.
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.

Brugeravatar
Ove Steen Hansen
Indlæg: 284
Tilmeldt: fre 07-05-2010 17:39
Geografisk sted: Odense SØ
Kontakt:

Indlægaf Ove Steen Hansen » fre 27-02-2015 16:26

amh skrev:Nej, ikke i ordets bogstavelige betydning, men det fungerer. Det fremgår vel egentlig også af det billede, jeg viste i mit første svar :D

Det synes jeg nu ikke, men det er godt, det er afklaret :lol: Jeg er i hvert fald glad for tipset.
Ove Steen Hansen

Legacy Deluxe 9 (sidste opdatering) og Windows 10.


Tilbage til "Søgning og mærkning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster