Mærkning af kilder

Få hjælp til søgning og mærkning

Redaktører: Testere, Oversættergruppe

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Mærkning af kilder

Indlægaf Stegemüller » søn 14-11-2021 14:43

Hej

Jeg er lige blevet utrolig begejstret over, at man kan angive troværdighedsniveau pr. kilde. Det er skønt!

Mit spørgsmål går på følgende: jeg vil gerne lave et udtræk over alle begivenheder, hvor en bestemt slægtsbog, er angivet som kilde. Jeg har ikke længere så meget fidus til de købte slægtsbøger, men for 18 år siden, var jeg knapt så kritisk og dengang måtte man prioritere tiden på arkivet. Det var dengang...

Nu vil jeg erstatte så meget som overhovedet muligt med egne opslag i primære kilder, så jeg med tiden kan få "dræbt" de kilder, jeg ikke tror på.

Under rapporter kan man danne "Kilderapport". Det ser ud som om, jeg skal mærke den pgl. slægtsbog og så vælge "Kun mærkede kilder". Er det rigtigt?

Hvis jeg går til: Vis > Masterlister > Kilde > peger på den pgl. slægtsbog > Valg > Mærk/Udelad valg får jeg en ny menu, der hele tiden taler om ALLE kilder.

Er den tekst præcis, eller skal det forstås som "ALLE henvisninger til denne kilde"?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Mærkning af kilder

Indlægaf Anne Marie H » søn 14-11-2021 17:48

Du skal blot gå til Vis > Masterkilde> "den pågældende slægtsbog" > knappen Tilknyttede

Så skulle du meget gerne få en liste over de personer, du har fundet i den pågældende kilde...
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mærkning af kilder

Indlægaf Stegemüller » søn 14-11-2021 19:20

Hej Anne Marie

Mange tak for dit svar.

Det kan jeg godt se, og det er rigtig fint. Der er tale om ca. 375 personer - så jeg vil heller have begivenhederne på en eller anden form for liste, som jeg kan hakke af efterhånden, for ellers er jeg ikke sikker på, jeg kan holde overblikket.

Lad mig prøve at forklare: Ved mange af dem er kilden brugt flere gange, fx både ved notater og ved dåb. Den med notater henviser fx til det ret intetsigende "Uddannedes ved husgerning og gik på husholdningsskole". Det kan jeg ikke finde en primærkilde til; jeg kan ikke gøre det bedre og lader derfor slægtsbogen stå som kilde. Men dåben kan jeg verificere. Selvom jeg gør det, vil hun stadig fremkomme på den liste, du anbefaler, og så ved jeg ikke, hvor langt jeg er kommet.

Er der en vej ud af det?

Hvis jeg nu havde brugt metoden "Vis > Masterlister > Kilde > peger på den pgl. slægtsbog > Valg > Mærk/Udelad valg får jeg en ny menu, der hele tiden taler om ALLE kilder." Havde jeg så netop fået "ALLE kilder" eller "ALLE henvisninger til denne kilde"?
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit

Brugeravatar
Anne Marie H
Teamleder
Indlæg: 5144
Tilmeldt: søn 22-05-2005 22:17
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Mærkning af kilder

Indlægaf Anne Marie H » man 15-11-2021 09:13

Mærk kilden i Masterlisten, klik på knappen Valg og indstil dine valg, som vist
Kilderapport.jpg
Kilderapport.jpg (108.63 KiB) Vist 3899 gange

Det er nok den bedste metode.
Venlig hilsen
Anne Marie Holck (Legacy Deluxe 9.0.0.456 + Windows 11)

Brugeravatar
Stegemüller
Indlæg: 273
Tilmeldt: man 21-08-2006 08:09
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mærkning af kilder

Indlægaf Stegemüller » man 15-11-2021 11:23

Fantastisk Anne Marie. Det gav mig præcis det, jeg ledte efter!
Mange tak for hjælpen.
Genalogiske hilsner
Hanne B. Stegemüller

Legacy 9 De Luxe version: 9.0.0.456 & Windows 11 Professionel 64-bit


Tilbage til "Søgning og mærkning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster